• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Signalet om nettsiden

Berge, Mathias; Bientie, Maja Stina; Berg, Sigrid Støvne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2259256.pdf (1.492Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620386
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne oppgaven har blitt utarbeidet med et kausalt undersøkelsesdesign som er

basert på forskning gjort av Bhargave, Mantonakis, og White (2016) og deres

artikkel «Cue of the Cloud». De så på effekten av en påminnelse, et såkalt «cue»,

om at det finnes informasjon tilgjengelig på internett. Vi har også sett på andre

relevante teorier som har lagt grunnlaget for vår studie. Oppgaven tar for seg

hvilken effekt påminnelsen om tilgjengelig informasjon på internett og

kundeomtaler, har på tillit til informasjonstilgang. Det ble videre sett på effekten

av kjøpsintensjonen og anbefalingsvilligheten til forbrukere i fysisk butikk.

Oppgaven ønsker å belyse forbrukeres informasjonsprosesser i en gitt

kjøpssituasjon, med hensikt å danne innsikt i forbrukeratferd og hvordan

informasjon og «cues» prosesseres.

Analysen følger en kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt til

innsamlingen av data. Forskningsmetoden for studiet er et eksperimentelt design

hvor det ble brukt to ulike stimuli for å påvirke respondentene, herav «mer

informasjon» og «kundeomtaler» inkludert en kontrollgruppe som ikke ble

eksponert for noen stimuli. Spørreundersøkelsen ble avsluttet med spørsmål som

kartlegger respondentenes opplevelse av stimuliene.

Resultatene for dette studiet er bekreftet ved hjelp av statistiske analyser som

inkluderer hypotesetest, regresjonsanalyse samt mediator-analyse. Analysene

bekreftet hypotesene våres og effekten vi fant på stimuli «mer informasjon» er

sterkere enn effekten vi har funnet på stimuli «kundeomtaler». Hovedresultatene

viser at mer informasjon har en påvirkning på tillit til informasjonstilgang,

kjøpsintensjon og på anbefalingsvillighet videre. Resultatene viser også at

kundeomtaler har en positiv effekt på tillit til informasjonstilgang.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit