dc.description.abstract | Denne oppgaven har blitt utarbeidet med et kausalt undersøkelsesdesign som er
basert på forskning gjort av Bhargave, Mantonakis, og White (2016) og deres
artikkel «Cue of the Cloud». De så på effekten av en påminnelse, et såkalt «cue»,
om at det finnes informasjon tilgjengelig på internett. Vi har også sett på andre
relevante teorier som har lagt grunnlaget for vår studie. Oppgaven tar for seg
hvilken effekt påminnelsen om tilgjengelig informasjon på internett og
kundeomtaler, har på tillit til informasjonstilgang. Det ble videre sett på effekten
av kjøpsintensjonen og anbefalingsvilligheten til forbrukere i fysisk butikk.
Oppgaven ønsker å belyse forbrukeres informasjonsprosesser i en gitt
kjøpssituasjon, med hensikt å danne innsikt i forbrukeratferd og hvordan
informasjon og «cues» prosesseres.
Analysen følger en kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt til
innsamlingen av data. Forskningsmetoden for studiet er et eksperimentelt design
hvor det ble brukt to ulike stimuli for å påvirke respondentene, herav «mer
informasjon» og «kundeomtaler» inkludert en kontrollgruppe som ikke ble
eksponert for noen stimuli. Spørreundersøkelsen ble avsluttet med spørsmål som
kartlegger respondentenes opplevelse av stimuliene.
Resultatene for dette studiet er bekreftet ved hjelp av statistiske analyser som
inkluderer hypotesetest, regresjonsanalyse samt mediator-analyse. Analysene
bekreftet hypotesene våres og effekten vi fant på stimuli «mer informasjon» er
sterkere enn effekten vi har funnet på stimuli «kundeomtaler». Hovedresultatene
viser at mer informasjon har en påvirkning på tillit til informasjonstilgang,
kjøpsintensjon og på anbefalingsvillighet videre. Resultatene viser også at
kundeomtaler har en positiv effekt på tillit til informasjonstilgang. | nb_NO |