Ledelse av frivillige - en reise gjennom spektrumet : En studie om ledelse av frivillige i et stort vintersportsmesterskap
Abstract
Denne oppgaven omhandler ledelse av frivillige i prosjekter. For å i større grad
konkretisere temaet tar besvarelsen utgangspunkt i et bestemt undersøkelsesprosjekt.
Prosjektet er et stort vintersportsmesterskap som er svært avhengig av
frivillig arbeidskraft. Dermed vil måten de frivillige ledes på påvirke graden av
suksess. Etter samtaler med det aktuelle prosjektet og vår faglige veileder ble
oppgavens problemstilling bestemt til å være: “Hvordan ble frivillige ledet
under mesterskapet i henhold til fullspektrumsmodellen?”.
Fullspektrumsmodellen er en anerkjent ledelsesmodell utviklet av Bass og
Avolio (2008), og består av ledelsesstilene transformasjonsledelse,
transaksjonsledelse og ikke-ledelse, med tilhørende faktorer. Som det
fremkommer i problemstillingen vil oppgaven basere seg på denne modellen.
Vi følger Andersen og Schwencke (2018) sin anbefaling om struktur av
oppgaven. Oppgaven innledes med bakgrunn for tema, prosjekt og
problemstilling. Deretter beskrives undersøkelsesprosjektet, før vi går nærmere
inn på metode og eventuell kritikk av den valgte metoden, med bakgrunn i teori
fra Gripsrud, Olsson & Silkoset (2016). Videre defineres ulik teori som er av
betydning, før hver enkelt faktor i oppgavens hovedmodell analyseres
omfattende. Avslutningsvis vil vi oppsummere de viktigste funnene vedrørende
de ulike ledelsesstilene i hovedmodellen, før vi konkluderer ved å besvare den
satte problemstillingen.
Resultatene bygger i stor grad på innhentet primærdata som består av syv
utførte dybdeintervju samt ulik sekundærdata. Blant intervjuobjektene er
prosjektets administrerende direktør og prosjektets ansvarlig for frivillige, i
tillegg til fem personer som var frivillige under gjennomføringen.
Oppgavens resultater viser at de ulike formene for ledelse benyttes i svært ulik
grad. I følge fullspektrumsmodellen er transformasjonsledelse den mest
effektive formen for ledelse, og funnene viser at ledelsen i all hovedsak har benyttet denne stilen. I tillegg har prosjektledelsen tidvis benyttet seg av ikkeledelse,
noe som i følge modellen anses for å være minst effektivt. Resultatene
peker samtidig på at denne formen for ledelse til en viss grad kan være
effektivt i det aktuelle prosjektet. Hovedmodellens siste faktor,
transaksjonsledelse, er benyttet i svært liten eller ingen grad. I sum tyder
oppgavens konklusjon på at ledelsen for prosjektet har valgt ledelsesformer
som angivelig har økt prestasjonsnivået blant de frivillige.
Grunnet retningslinjer i forbindelse med denne type oppgaveskriving er alle
involverte intervjuobjekter samt undersøkelsesprosjekt anonymisert.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019