dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å undersøke menneskers intuisjon rundt en
asymmetrisk leder-medarbeider relasjon, der den ene parten i hemmelighet
misliker den andre. For å gjøre dette ble det utført et eksperiment med 120 voksne
deltakere i arbeid. I eksperimentet ble holdninger rundt ansvar, trivsel, foreslåtte
strategier for å løse et slikt problem samt evnen denne relasjonen har til å levere et
godt resultat undersøkt. Respondentene svarte her med utgangspunkt i en
randomisert vignett, der enten medarbeideren mislikte lederen sin, eller lederen
mislikte medarbeideren.
Oppgaven tar også for seg en gjennomgang av eksisterende litteratur om ledermedarbeider
relasjoner og forløpet til dette, i tillegg til eksisterende teori om
asymmetri og forskjeller i leder-medarbeider relasjoner. Det ble utformet syv
hypoteser der mellomgruppeforskjeller ble testet, basert på om deltakerne leste at
lederen mislikte medarbeideren sin, eller medarbeideren mislikte sin nærmeste
leder.
Resultatene viste at respondentenes forventninger til at en asymmetrisk relasjon
vil kunne levere et godt resultat, ikke avhenger av hvem det er som misliker
hvem. Når det kom til trivsel, var respondentenes intuisjon at en leder kan trives
greit uansett, men best om lederen er den som blir mislikt i relasjonen. For
medarbeideren var respondentenes intuisjon at medarbeideren ville kunne trives
godt om det var lederen som mislikte medarbeideren. Medarbeideren ville derimot
ikke kunne trives i det hele tatt dersom medarbeideren mislikte lederen sin.
Funnene viste videre at lederen totalt sett ilegges mest ansvar for å forbedre den
asymmetriske relasjonen, uansett hvilken vei den er ujevn. Resultatene viste ingen
mellomgruppeforskjeller for de foreslåtte strategiene for hvordan en asymmetrisk
relasjon burde håndteres. Funnene viste at kun én strategi ble oppfattet av
respondentene som en god idé: Å sette seg ned å snakke sammen om hvordan de
føler for hverandre. Dette funnet støttes av eksisterende teori på emnet.
Oppgavens konklusjon viser viktigheten av klarhet i leder-medarbeider
relasjonen, og hvordan dette påvirker viktige organisatoriske faktorer som
ekstrarolleatferd og jobbengasjement. | nb_NO |