Den moderne musikkfestival
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620002Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [825]
Sammendrag
Vår bacheloroppgave er utarbeidet for å synliggjøre hvilke usikkerhetsmomenter
som kan påvirke utfallet av en moderne, kommersiell musikkfestival, og hvordan
festivalledelsen bør handle for at disse ikke skal påvirke utfallet i negativ retning.
Problemstillingen lyder som følger:
“Hvordan kan en kommersiell musikkfestival behandle usikkerheter for å oppnå
prosjektsuksess?”
Oppgaven bærer et eksplorativt preg, da vi hele veien har arbeidet med å utforske
en abstrakt problemstilling som har vært utfordrende å begrepsfeste. For å danne
et konkret inntrykk av et såpass komplekst fenomen, har vi benyttet oss av en
kvalitativ tilnærming i form av dybdeintervjuer, og korrespondanse med aktuelle
interessentparter for å underbygge det teoretiske perspektivet. Teorien
fremkommer gjennom funn fra relevant pensumlitteratur og fagartikler fra skolens
bibliotek, som belyser oppgavens komponenter.
Dybdeintervjuene er gjennomført med representanter fra tre anerkjente norske
festivaler, med ulike forretningsmessige premisser. Oppgaven er utarbeidet i
samarbeid med en ung, mellomstor, musikkfestival. Festivalen er tydelige på at de
ønsker å segmentere mot målgruppen 18-25, og tilbyr derfor et urbant
festivalprogram som skal reflektere målgruppens hovedpreferanser. Ytterligere
intervjuer er utført for å danne et helhetlig inntrykk av hva som kreves for å
gjennomføre et vellykket musikkarrangement
i et stadig mer konkurransepreget marked. Aktørene utgjør til
sammen et utvalg med ytterpunkter fra hele den kulturelle og kommersielle
festivalskalaen. For å etablere hva prosjektsuksess innebærer, har vi identifisert festivalenes
sammenfallende interesser. Disse analyseres i lys av teori og metodiske funn, og
kartlegges deretter innenfor de fire kategoriene; eksterne faktorer, interne
faktorer, planlegging og finansielle ressurser.
Deretter har vi etablert prosjektets viktigste interessenter og deres ønsker for
arrangementet, ved å forhøre oss med representanter fra hver kategori.
I drøftingen av oppgavens funn vil prosjektsuksess diskuteres i betraktning av
elementene de fire usikkerhetsinndelingene berører, og hvordan interessentenes
suksesskriterier bør behandles av aktøren i fokus. Avslutningsvis konkluderes
oppgaven med hensyn til problemstillingen. Her fremlegges det at en kommersiell
musikkfestival kan oppnå prosjektsuksess ved å levere en fullverdig,
multidimensjonal festivalopplevelse, som tilfredsstiller alle interesserte parters
ønsker og behov.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019