Effekter ved implementering av en omnikanal-strategi med bruk av pop-up store.
Abstract
Formålet med vår bacheloroppgave er å belyse hvilke effekter Nelly kan oppnå
ved implementering av en omnikanal-strategi, samt hvilke utfordringer og
muligheter som fører med opprettelse av en pop-up store. Basert på dette har vi
kommet frem til følgende problemstilling:
“Hvilke effekter kan Nelly.com oppnå med å implementere en omnikanalstrategi
ved bruk av pop-up store?”
Vi har valgt å fokusere på klesbransjen ettersom at de står ovenfor store
utfordringer i markedet, som kan forklares av to årsaker. Den ene årsaken er nye
kommunikasjonstrender blant forbrukere, hvor bedriften får nye muligheter til å
kommunisere med sine kunder. Bedrifter må derfor skape mer verdi gjennom flere
kanaler for å tilpasse seg forbrukerens atferdsmønster. Den andre årsaken er
forandringer i forbrukerens forventninger. De ønsker en sømløs og konsistent
handleopplevelse ved å bli møtt likt i alle kanaler. Basert på disse årsakene anser
vi opprettelse av pop-up store som en god løsning for å oppnå en omnikanalstrategi.
Som en del av litteraturstudie har vi valgt å presentere relevante teorier for å
underbygge analyseformålet om hvordan en nettbutikk kan implementere en
omnikanal-strategi. Metodedelen i oppgaven er basert på kvalitativ og kvantitativ
metode i form av dybdeintervju og spørreundersøkelse. Her undersøkte vi
forbrukerens verdi og holdninger til pop-up store. Videre ble spørreundersøkelsen
analysert ved bruk av Qualtrics og SAS JMP 14.
Viktige funn fra analysen antyder at dagens forbrukere er åpne for en omnikanalstrategi,
og anså pop-up store som et godt supplement til en nettbutikk. For å
minimere barrierene før et kjøp er det nødvendig for Nelly å opprette en fysisk
tilstedeværelse. Vi mener at effektene på sikt vil være økonomiske gevinster, økt
kundemasse og en sterkere merkevare. Andre avgjørende faktorer presenteres i
konklusjonen, som er basert på litteraturstudie og funn fra den kvalitative og
kvantitative analysen.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2019