Regnskogen trenger deg
Abstract
I denne bacheloroppgaven i kampanjeplanlegging har vi utarbeidet en kampanje
for Regnskogfondet, med fokus på regnskogen i Sentral-Afrika. Kampanjen har
som hensikt å skape engasjement og økt kunnskap hos målgruppen ved å opplyse
om problematikken regnskogen står overfor. Bakgrunnen for situasjonen er den
økende graden av storskalahogst som er med på å ødelegge plante- og dyrelivet
samt bostedet til menneskene som lever der.
Oppgavens overordnede problemstilling er derfor som følger:
“Hvordan kan vi gjennom en PR-kampanje skape økt kjennskap til og
engasjement rundt arbeidet Regnskogfondet gjør i Sentral-Afrika?”
Innledningsvis presenterer vi oppgavens analyse av situasjonen, organisasjonen
og interessentene. Videre har vi utarbeidet kampanjens målgruppe basert på
innsikten vi har innhentet. For å skaffe oss dypere innsikt i målgruppens
holdninger knyttet til å gi penger til veldedige organisasjoner samt målgruppens
syn på miljø, naturvern og menneskerettigheter, gjennomførte vi en kvantitativ
spørreundersøkelse og en kvalitativ undersøkelse i form av web-søk for å
kartlegge trender i sosiale medier.
På bakgrunn av funnene fra de kvantitative og kvalitative undersøkelsene
utarbeidet vi et hovedmål, samt to delmål. Hovedmålet er å bidra til å stoppe
avskogingen i regnskogen i Sentral-Afrika. Kampanjen skal bidra til å øke
kjennskap hos målgruppen med 10% og øke engasjementet rundt arbeidet til
Regnskogfondet med 5%. Deretter etablerte vi handlings- og responsstrategier og
en budskapsstrategi for kampanjen. Avslutningsvis legger vi frem valg av ulike
taktikker for å formidle budskapet, sammen med et budsjett og en tidsplan for
kampanjen. Til slutt presenterer vi et forslag til hvordan disse kan måles og
evalueres etter endt kampanjeperiode.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019