Motivasjonsstudie av telefonselgere fra generasjon X og generasjon Y
Abstract
Min bacheloroppgave handler om motivasjon av telefonselgere fra generasjon
X og generasjon Y. Jeg valgte motivasjon som hovedtema, da jeg finner
motivasjon knyttet til salgsyrker svært spennende og samtidig noe jeg gjerne
ville lære mer om. Oppgaven er et kvalitativt studie, hvor det har blitt
gjennomført 12 dybdeintervjuer gjennom en semistrukturert intervjuguide.
Jeg vil presentere mine funn på bakgrunn av relevant teori. Oppgavens
tematikk er forankret i et ønske om å undersøke hvorvidt det eksisterer
forskjeller på hva som motiverer telefonselgere fra generasjon X og generasjon
Y i ulike bedrifter. Jeg falt derfor på følgende problemstilling: Eksisterer det
forskjeller på hva telefonselgere fra generasjon X og generasjon Y motiveres
av i ulike bedrifter?
Oppgaven er inndelt i fem hoveddeler: innledning, teori, metode, analyse og til
slutt en oppsummering av oppgaven. I første kapittel gis det en kort
presentasjon av generasjon X og generasjon Y. Deretter har jeg gjort rede for
oppgavens struktur og oppsett, før jeg har forklart bakgrunnen for valgt
problemstilling og de fire tilknyttede forskningsspørsmålene. Avsluttende i
første kapittel har jeg forklart de avgrensningene som er satt for oppgaven.
I metode-delen har jeg presentert formålet med analysen og gjort rede for den
metoden jeg har brukt for å samle inn data. Gjennomgående i dette kapitlet har
jeg begrunnet de valgene jeg har foretatt underveis.
I drøftingsdelen analyserte jeg funnene i lys av teorien og fant dermed noen
markante forskjeller mellom de to aldersgruppene innenfor faktorer som
lederstil, indre og ytre motivasjon og tilhørighet. Avsluttende i oppgaven har
jeg lagt frem en anbefaling til hvordan bedrifter kan øke de ansatte sin
motivasjon ved å tilpasse disse områdene. Til slutt har jeg beskrevet mine
tanker rundt oppgaveprosessen.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2019