• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dypdykk i ledelsesbarometeret

Fortun, Daniel Andrê
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2263912.pdf (2.165Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2618590
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I det norske arbeidsmarkedet står ledere på inntektstoppen. I 2017 tjente ledere i snitt

38,9 prosent mer enn gjennomsnittlig norsk inntekt. Det Norske Ledelsesbarometeret

kartlegger gjennomsnittlig lønn og utviklingen til ledere, og skiller det ut fra bransje

og stilling. I 2018 kom det frem at utenlandske selskaper lønnet lederne sine i snitt

115.900 NOK mer enn norske aktører. Hvis dette er tilfelle, kan det gi konsekvenser

for norsk konkurransekraft.

I denne oppgaven har jeg brukt datasettet fra det Norske Ledelsesbarometeret 2018 til

å estimere en multippel regresjonsmodell, som viser den prosentvise differansen i

lønn mellom ledere i forskjellige bransjer, med forskjellig utdanningsnivå, stilling,

alder, kjønn, og mer. Videre er resultatet satt i en teoretisk kontekst, for å forklare

hvorfor differansene eksisterer.

Resultatet fra regresjonen viste ikke den samme differansen mellom utenlandske og

norske aktører, men viste en rekke andre faktorer som påvirker lønnsnivået for ledere.

Åpenbare faktorer som stillingsprosent, bonuslønn og hvor høyt i selskapet man

jobber, har en stor påvirkning på lønn. Toppledere med over 50 ansatte under seg

tjener i snitt 23,7 prosent mer enn funksjonærer uten personalansvar, alt annet likt.

Utdanningsnivå viser ingen signifikant påvirkning før man har over 4 års høyere

utdanning, hvor man da i snitt tjener 14 prosent mer. Kjønn spiller og en stor faktor.

Uavhengig av bransje, utdanningsnivå, stillingstittel eller annet, tjener menn 16,8

prosent mer enn kvinner. Forskjellene mellom bransjer kan være grunnet bedriftenes

markedsmakt. Bedriftene i bransjer med sterk markedsposisjon har råd til å dytte de

økte lønningene over på prisen, uten at etterspørselen faller mye. Uten mer detaljert

informasjon om bedriftene er blir dette kun en hypotese, og det er mulig at bedriftens

økonomiske situasjon vil vise et mer nøyaktig bilde av lønnsforskjellene på tvers av

bedrifter og bransje.
Description
Bacheloroppgave i Anvendt makroøkonomi fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit