• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inbound marketing: «Hvordan kan inbound marketing utvikle gode kunderelasjoner i bedriftsmarkedet (B2B)?»

Milenkovic, Cecilie Refsnes
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2266627.pdf (2.810Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2618585
Issue date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven omhandler hvordan den digitale

markedsføringsstrategien inbound marketing kan bidra til å utvikle gode

kunderelasjoner i bedriftsmarkedet. Fokuset er spesielt rettet mot bruk av ulike

markedsføringsverktøy for å lede kundene gjennom og forenkle kjøpsprosessen.

Mitt empiriske arbeid tar utgangspunkt i beslutningstakere og markedsførere på

bedriftsmarkedet.

Jeg belyser inbound marketing-strategien og dens markedsføringsverktøy samt

hva markedsføringen må ta hensyn til fra et bedriftsmarkedets-perspektiv og ved

utvikling av kunderelasjoner.

Målet mitt var både å forstå og forklare, derfor ble det benyttet en formålstjenlig

kombinasjon av metoder. Primærdatainnsamlingen er basert på tre individuelle

dybdeintervju med beslutningstakere i bedriftsmarkedet og en spørreundersøkelse

blant markedsførere i bedriftsmarkedet. I analysen av datamaterialet ble det blant

annet gjennomført åpen koding og deskriptiv statistikk. Det var særlig følgende

funn som utpekte seg:

1. Digitale medier har redusert kompleksiteten av kjøpsprosessen og behovet

for flere involverte. Den digitaliserte kjøpsatferden og kjøpsprosessen

krever en annen tilnærming til markedsføring enn tidligere.

2. Inbound marketing er med på å forenkle og lede kundene gjennom dagens

digitaliserte kjøpsprosess ved å gi godt og verdsatt innhold, synlighet i

søkemotorer samt engasjere og skape plattformer for interaksjon.

3. Markedsførere i bedriftsmarkedet må prioritere SEO-arbeid for å øke

synlighet blant potensielle kunder samt er det hensiktsmessig å koordinere

et godt samarbeid mellom markedsførings-, salg- og servicefunksjonen for

å minimere gap mellom markedsføreres prioriteter og det som verdsettes

av beslutningstakere.

Min forståelse av inbound marketing er at det er en digital markedsføringsstrategi

som er mer tilpasset dagens digitaliserte kjøpsprosess og bidrar til å utvikle gode

kunderelasjoner. Innenfor denne strategien finner man ulike markedsføringsverktøy

som skal tiltrekke, engasjere og begeistre kunder på nett. Med

utgangspunkt i funn og drøftinger anbefaler jeg at bedrifter i bedriftsmarkedet

organiserer markedsføringen sin rundt en inbound marketing-strategi for
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit