Skattemessig behandling ved overdragelse av fiskerirettigheter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2576164Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fisket er samfunnets felles ressurs. Fiskeressursene utgjør betydelige verdier og
reguleres av det offentlige gjennom kvotesystemer. Det har opparbeidet seg et
marked for omsetning av tildelte fiskerettigheter, som i dag utgjør ganske
betydelige omsetningsverdier. Kvotene er knyttet opp mot et fartøy og har krav
om eierskap av aktive fiskere. Økning i omsetningshastigheten og
omsetningsverdiene av fiskekvoter har gitt økt bevissthet og til dels usikkerhet
rundt den skattemessige behandlingen av overdragelser av slike rettigheter. I
utgangspunktet er det i rettskilder/litteratur vurdert at en fiskerettighet
skattemessig er å anse som et eget skattemessig immaterielt subjekt, og en
overdragelse av en slik rettighet er skattemessig å anse som en realisasjon.
Store verdier og derav store skattemessige effekter har gitt økt trykk på
avskrivningsreglene, som spesielt når det gjelder immaterielle verdier, kan være
en utfordring å utforme slik at en mest mulig rettferdig skattemessig
fradragsføring oppnås. Det er store forskjeller i behandlingen av tidsubegrensede
fiskerettigheter og tidsbegrensede rettigheter, selv om det i realiteten er knyttet
stor usikkerhet til fremtidig utnytting av også tidsuberensede rettigheten. Det er
også stor likheter mellom kjøpt «goodwill», som har gunstige avskrivningsregler
og kjøpte fiskerettigheter, noe som kan oppleves som urettferdig.
Hvorvidt en overdragelse av en fiskerettighet fra et skattesubjekt til et annet, i
utgangspunktet er å anse som en realisasjon av et formuesobjekt mellom
subjektene, er en vurdering av om det foreligger et formuesgode som har en
økonomisk verdi og som kan overføres. Det noe spesielle ved en fiskerettighet er
at det er myndighetene som har myndigheten til å gi fartøy/fartøyeier rettigheten,
da den i utgangspunktet ikke kan omsettes. Men da det i realiteten lar seg avtale
en overdragelse fordi vilkårene er kjent i forkant, oppstår det bedriftsøkonomisk
sett, en overdragelse ved at det betales for en forventning om at kjøper mottar
rettigheten fra selger.
Endringer i fiskeriretten som skal være med å sikre at våre felles fiskeressurser
forvaltes på en mest mulig samfunnsnyttig måte, og ordninger med
struktureringer, splittinger og overføringer av kvoter for oppnå fiskerirettslige
formål, skaper utfordringer for den skattemessige behandlingen. Det foretas overføringer av kvoter hos fiskeridirektoratet mellom ulike skattesubjekter, som
kun er en formalitet sett fra kjøper og selger sitt synspunkt.
Når det gjelder disse overføringene kan det diskuteres hvordan de skattemessig
sett skal behandles. Det oppstår en rekkes slike overdragelsesavtaler i fiskeri
miljøet som gjøres kun for tilfreds stille de fiskerirettslige kravene uten at det
privatrettslig i realiteten overføres råderett. Dette skaper problemstillinger både
opp mot skatteretten og avgiftsretten. Jeg tror en avklaring mellom
fiskeridirektoratet og skattemyndighetene hadde vært på sin plass.
Kvotesystemet skal være med på å forvalte samfunnet fiskeressurser. En rettferdig
fordeling av ressurser er et formål både skatterettslig og fiskerirettslig. Hvordan
en rettferdig fordeling av våre begrensede ressurser kan foretas, og om endring i
beskatningen kan være med å gi en forbedret fordeling er et interessant spørsmål
og vil sannsynligvis bli et tema i fremtiden.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2018