Skatteloven § 13-1: Gjeldene rett etter Ikea-dommen
Abstract
Sktl. § 13-1 er en av flere såkalte omgåelses- og gjennomskjæringsregler. Regelen
gir skattemyndighetene hjemmel til å foreta endringer i skattyteres skattemelding på
grunnlag av det foreligger «inntekts- eller formuesreduksjon» som skyldes et
«interessefellesskap». Til tross for at dagens lovtekst er en videreføring av en
gammel bestemmelse er det fremdeles uklarheter knyttet til anvendelsen og
avgrensing mot andre gjennomskjæringsregler.
- Uklarhetene er redusert etter Høyesterett Ikea-dom i 2016. Høyesterett endrer
med dommen gjeldende rett gjennom å konkludere med at lovanvendelsen i
tidligere dommer, både i lagmannsretten og tingretten, er feil. En følge er også
at skattemyndighetenes praktisering av regelverket må endres.
Ikea anket en dom fra lagmannsretten til Høyesterett hvor retten, i likhet med
tingretten (2013) og Skatt øst (2014), hadde konkludert med at sktl. § 13-1 ga
hjemmel for å nekte skattemessig fradrag for betalte gjeldsrenter. Høyesterett
konkluderte med at denne bestemmelsen ikke fikk anvendelse i saken og dermed
ikke ga hjemmel for å nekte fradrag. Oppgaven gjennomgår dommen med vekt på
hvordan den endrer gjeldene rett for sktl. § 13-1 og avgrensing mot andre
omgåelsesbestemmelser:
- Utdelinger: Bestemmelsen i sktl. § 13-1 får ikke lenger anvendelse i saker som
omhandler selskapsendringer og egenkapitaldisposisjoner. Bestemmelsen gir
ikke hjemmel for gjennomskjæring knyttet til egenkapitaltransaksjoner mellom
nærstående ifm. utbytteutdelinger og utdeling i forbindelse kapitalnedsettelser og
fisjoner. skattemyndighetenes lovanvendelse og praksis på området må endres.
- Egenkapitaldisposisjoner: Sktl. § 13-1 får ikke anvendelse på
«egenkapitaldisposisjoner». Høyesterett innfører med dette et nytt begrep i
norsk skatterett uten at innholdetet er tydelig definert. Oppgaven konkluderer
med at innholdet er mindre omfattende enn «egenkapitaltransaksjoner», men
trolig mer omfattende enn de konkrete transaksjonene som omtales i dommen.
Oppgaven konkluderer også med at en egenkaitaldisposisjon er basert på en ensidig beslutning fattet hos avgiver, noe osm innebærer at f.eks. en
kapitaltilførsel ikke omfattes.
- Skattedirekoratet: SKD har problematisert innholdet i begrepet
«egenkapitaldisposisjoner», blant annet gjennom sin kommentar til dommen:
«Hva som etter dommen skal anses som egenkapitaldisposisjoner synes etter
direktoratets vurdering uklart». Oppgaven konkluderer med at avgrensingen
SKD har gjort trolig er mindre avgrensende enn det Høyesterett har ment.
- Disposisjonsrekken: Høyesterett avviste ankende parts anførsel om av vurdering
av om at det kun var lånetransaksjonen og vilkårene knyttet til lånet som skulle
vurderes opp mot «inntektsreduksjonsvilkåret». Dommen konkluderte derimot
med at også disposisjonsrekker med flere transaksjoner som «anses å danne en
helhet» også kan vurderes mot vilkårene samlet.
- Tidsperioden: At disposisjonsrekken strekker seg over en lengre periode, i Ikeasaken
ca. 1 år, ble ikke vektlagt. Det er uavklart om det finnes en grense for hvor
lang perioden er før disposisjonsrekken ikke lenger anses å danne «en helhet».
- Spesialregel: Sktl. § 13-1 fremstår nå i enda større grad som en spesialregel.
Grensen mot når mer generelle omgåelsesregelsettene (som sktl. § 14-90 og den
ulovfestede gjennomskjæringsregelen) kommer til anvendelse er tydeliggjort.
- Ulovfestet gjennomskjæring: Saker som omhandler «egenkapitaldisposisjoner»,
som i stor grad omhandler selskapsendringer, vil i fremtiden måtte vurderes opp
den ulovfestede omgåelsesregelen i skatteretten. Dette er tilfellet uavhengig av
om alle de kumulative vilkårene i sktl. § 13-1 er oppfylt.
- Overlapp: Dommen bidrar til å begrense områdene hvor ulike
omgåelsesbetemmelser og regelsett ovelapper hverandre.
Description
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2018