Bacheloroppgave om kjøpesentre i Norge
Abstract
Denne oppgaven omhandler revitalisering av norske kjøpesentre, og hvordan
skape attraktivitet blant disse. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling
utarbeidet:
“Hva kan norske kjøpesentre gjøre for å skape større attraktivitet i fremtiden?”
Oppgaven er delt inn i 6 deler, og starter med en gjennomgang av bakgrunn for
valg av tema samt oppgavens avgrensninger. Videre presenteres
kjøpesenterbransjen som helhet, dens nåsituasjon og foreløpige framtidsutsikter.
Deretter presenteres de teorier som oppgaven videre baserer seg på, hovedsakelig
bestående av utviklingsstrategier, forbrukeratferd og teori på området
omnikanalstrategi.
Den neste delen av besvarelsen er metodedelen, hvor det tas utgangspunkt i
teknikker innen metode og dataanalyse. Dataene er samlet inn gjennom en
kombinasjon av kvalitative dybdeintervjuer og en kvantitativ spørreundersøkelse
utarbeidet i Qualtrics og deretter distribuert på nett. Datasettet er analysert ved
hjelp av SAS JMP 13. Det er utarbeidet et analyseformål samt
undersøkelsesspørsmål, som sammen vil bidra til å svare på oppgavens
problemstilling. Disse belyser de viktigste kriteriene for å skape attraktivitet ved
norske kjøpesentre. Det er blitt gjennomført en clusteranalyse med det formål å
skille ulike kundegrupper fra hverandre, og se på likheter innad i gruppene. Det er
gjennomført flere hypotesetester samt Cronbachs Alpha for å teste spørsmålenes
indre konsistens.
Resultatene av spørreundersøkelsen viste blant annet at majoriteten liker å
oppholde seg på kjøpesentre, men at det fremdeles er en stor andel som ikke gjør
det. Det finnes altså mange potensielle kunder. Undersøkelsene viser at både
intervjuobjekter og respondenter av spørreundersøkelsen stilte seg positiv til en
større tilstedeværelse av teknologi i kjøpesentrene. Undersøkelsene viser også at
økt opplevd attraktivitet i kjøpesentrene på mange måter vil kunne skape større
grad av rutinemessige besøk, blant annet ved å fokusere på kjøpesenterets indre miljø, som respondentene vektlegger i stor grad. På bakgrunn av analysene vil det
avslutningsvis legges frem flere ulike tiltak som sammen vil kunne skape en
større attraktivitet blant norske kjøpesentre, og dermed også øke kundekrets.
God lesing!
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018