• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave om kjøpesentre i Norge

Sjølyst, Ane; Nilsen, Charlotte Søgaard; Strand, Synne Skoe
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1969557.pdf (4.795Mb)
ALLE DYBDEINTERVJUENE FERDIG[1].pdf (1.394Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2575399
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne oppgaven omhandler revitalisering av norske kjøpesentre, og hvordan

skape attraktivitet blant disse. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling

utarbeidet:

“Hva kan norske kjøpesentre gjøre for å skape større attraktivitet i fremtiden?”

Oppgaven er delt inn i 6 deler, og starter med en gjennomgang av bakgrunn for

valg av tema samt oppgavens avgrensninger. Videre presenteres

kjøpesenterbransjen som helhet, dens nåsituasjon og foreløpige framtidsutsikter.

Deretter presenteres de teorier som oppgaven videre baserer seg på, hovedsakelig

bestående av utviklingsstrategier, forbrukeratferd og teori på området

omnikanalstrategi.

Den neste delen av besvarelsen er metodedelen, hvor det tas utgangspunkt i

teknikker innen metode og dataanalyse. Dataene er samlet inn gjennom en

kombinasjon av kvalitative dybdeintervjuer og en kvantitativ spørreundersøkelse

utarbeidet i Qualtrics og deretter distribuert på nett. Datasettet er analysert ved

hjelp av SAS JMP 13. Det er utarbeidet et analyseformål samt

undersøkelsesspørsmål, som sammen vil bidra til å svare på oppgavens

problemstilling. Disse belyser de viktigste kriteriene for å skape attraktivitet ved

norske kjøpesentre. Det er blitt gjennomført en clusteranalyse med det formål å

skille ulike kundegrupper fra hverandre, og se på likheter innad i gruppene. Det er

gjennomført flere hypotesetester samt Cronbachs Alpha for å teste spørsmålenes

indre konsistens.

Resultatene av spørreundersøkelsen viste blant annet at majoriteten liker å

oppholde seg på kjøpesentre, men at det fremdeles er en stor andel som ikke gjør

det. Det finnes altså mange potensielle kunder. Undersøkelsene viser at både

intervjuobjekter og respondenter av spørreundersøkelsen stilte seg positiv til en

større tilstedeværelse av teknologi i kjøpesentrene. Undersøkelsene viser også at

økt opplevd attraktivitet i kjøpesentrene på mange måter vil kunne skape større

grad av rutinemessige besøk, blant annet ved å fokusere på kjøpesenterets indre miljø, som respondentene vektlegger i stor grad. På bakgrunn av analysene vil det

avslutningsvis legges frem flere ulike tiltak som sammen vil kunne skape en

større attraktivitet blant norske kjøpesentre, og dermed også øke kundekrets.

God lesing!
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit