dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven er vårt avsluttende prosjekt i PR- og
markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, Oslo. Oppgaven presenterer
en kampanjeplanlegging for delingstjenesten Fjong - som setter tilgang fremfor
eierskap og med det er første delingstjeneste innen mote i Norge. Med bærekraft i
bunnlinjen og delingsøkonomien i ryggraden har virksomheten opplevd rask vekst
og stor etterspørsel i løpet av sine få år på markedet. Likevel er det fortsatt mangel
på kunnskap om hvordan vi som forbrukere kan bidra til bærekraftig konsumering
av klær. Med det som bakgrunn har vi utformet følgende problemstilling for
oppgaven: “Hvordan kan Fjong bidra til en mer bevisst og miljøvennlig
konsumering av klær blant kvinner i Norge?”
Ovennevnte drøftes gjennom pensumlitteraturens fire faser: 1) Formative
undersøkelser, 2) Strategi, 3) Taktikk og 4) Evaluering. Innledningsvis vil en
situasjonsanalyse kartlegge interne og eksterne faktorer som utgjør selskapets
nåsituasjon, herunder et trendbilde som viser økt interesse for temaene bærekraftig
mote og delingsøkonomi. I organisasjonsanalysen vises det til knappe ressurser,
og høye ambisjoner. Selskapets styrker, svakheter, muligheter og trusler
redegjøres for i en SWOT-analyse. Videre identifiseres nøkkelinteressenter, med
vekt på producers, limiters og enablers.
Med formål om å engasjere og forklare forbrukerne hvordan Fjong kan gavne
dem, vil tre delmål bidra til å oppnå kampanjens overordnede mål om å “øke
kjennskap til, og kunnskap om Fjong blant kvinner i alderen 25-34 år med 40 %
gjennom kampanjeperioden”.
Videre vil en proaktiv kommunikasjonsstrategi legge til rette for valg av taktikker,
før en evaluering av tiltakene tar for seg hvordan resultatene skal måles. | nb_NO |