• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikk, kunst, festival; må man velge?

Wensås, Heidi Elisabeth; Sundsfjord, Sandra
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1971900.pdf (1.567Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2573166
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne bacheloroppgaven er avsluttende for studiet Creative Industries

Management ved Handelshøyskolen BI. Gjennomgående diskuteres

problemstillingen som omhandler hvorvidt utsmykning på musikkfestivaler blir

oppfattet som kunst eller dekor. Dette temaet er knyttet opp mot tre festivaler –

Øyafestivalen, Audunbakkenfestivalen og Sziget Festival – som alle har både

kunst og dekor på området selv om de hovedsakelig er musikkfestivaler.

I innledningen hvor valg av tema begrunnes, er det også utformet tre

delspørsmål som har til hensikt å underbygge problemstillingen ved å dele den

inn i tre forskjellige perspektiver, henholdsvis arrangørens, kunstnerens og

publikums.

Metodegrunnlaget har et kvalitativt design og tar for seg de kvalitative studiene

oppgaven baserer seg på – dokumentanalyse, dybdeintervjuer og fokusgruppe.

Videre følger den teoretiske forankringen for oppgaven, som først trekker frem

festivalprofil for å plassere de tre festivalene i bransjen. Deretter følger teorier

fra Prebensen (2016) om opplevelse for å best mulig forstå hva som ligger bak

opplevelsen av et arrangement. De siste teoriene er innenfor kunstperspektivet

som her belyses ved hjelp av Solhjells bok «Formidler og formidlet: en teori

om kunstformidlingens praksis» (2001).

Den største delen i oppgaven er analyse og drøfting, hvor teoriene og funnene

blir analysert og drøftet parallelt. Denne delen er hensiktsmessig delt opp i

henhold til hver festival slik at analysen og funnene kommer tydelig frem og er

oversiktlig. Til slutt blir de sammenlignet for å kunne anvende informasjonen

som fremkom fra analyse og drøfting på løsning av problemstillingen.

Etter endt analyse ble Audunbakkenfestivalen plassert som et local event da

den ble stiftet nettopp for lokalsamfunnet. Sziget Festival ble plassert som et

major event ettersom festivalen har vunnet denne tittelen to ganger på

European Festival Awards. Øya var den vanskeligste festivalen å plassere da den bærer kjennetegn fra to ulike kategorier av arrangementer, og ble til slutt

plassert midt mellom local og major event.

Fra datainnsamlingen ser en at det er festivalarrangørene som får mest utbytte

av kunsten på festivalene da den støtter opp om deres dekorative profil og

dermed stemningen rundt selve festivalene. Fra kunstnernes perspektiv kom det

frem at faktorer som er viktige er god kommunikasjon mellom partene,

tydelige kontrakter, samt kyndige fagfolk som kan forvalte kunstverkene på en

tilstrekkelig måte. Publikumsperspektivet viste at det er totalopplevelsen som

er den viktigste faktoren for dem, og for at den skal være bra må også

omgivelsene være tilfredsstillende.
Description
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit