Byggingen av Heggstadmoen : En vurdering av interessenthåndteringen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573055Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Interessenthåndtering er et dagsaktuelt tema innenfor faget prosjektledelse. En
god eller dårlig interessenthåndtering kan skille mellom vellykkede og mindre
vellykkede prosjekt. Problemstillingen vi har valgt er:
- Hvordan ble interessentene håndtert i forhold til Difi sin
interessentmodell?
Bakgrunnen for prosjektet Heggstadmoen Godsterminal er det tidligere
Jernbaneverket sin målsetting om å skape bedre infrastruktur og konkurransekraft
for godstransport på jernbane. En ny godsterminal har som målsetning å gi økt
kapasitet for håndtering av gods på bane i Trondheimsregionen. Planene omfatter
også en utbedring av den eksisterende bilhåndteringsterminalen på Heggstadmoen
godsterminal. For å avgrense oppgaven har vi valgt å fokusere på interessentene:
prosjektleder, Bane NOR Drift, Terminalleder Bane NOR, CargoNet og
Teknobygg. Vi beskriver interessenthåndteringen i seks faser med utgangspunkt i
Difi sin interessentmodell. Modellen handler om hvordan man kan få
interessentene til å medvirke positivt i prosjekter.
Vi har benyttet oss av Savage sine teorier om hvordan interessenter kan
kategoriseres og håndteres i prosjekter. For å supplementere til Savage sine
teorier, har vi benyttet oss av støttende teorier av Pernille Eskerod og Anna Lund
Jepsen som tar for seg identifisering og kommunikasjon i forbindelse med
interessentarbeid.
Vi har valgt å kategorisere de interessentene vi intervjuet som støttende
interessenter. Den vanligste strategien for de støttende interessentene er å
opprettholde en tett dialog og en jevn flyt av informasjon mellom interessenten og
prosjektleder. En tydeligere kartlegging og kategorisering av interessentene i
prosjektet kunne gitt prosjektledelsen en bedre oversikt over hvilke interessenter
som burde blitt prioritert på hvilke tidspunkt og gjort det lettere å definere tiltak
for hver enkelt interessentgruppe. Selv om prosjektet i sin helhet blir vurdert som vellykket av Bane NOR, har vi en
oppfatning av at interessentene kunne blitt inkludert i større grad.
Interessentmedvirkning er et perspektiv som benytter en mer tilretteleggende rolle
for interessenthåndtering, som kunne sikret en bedre involvering og et større
engasjement fra brukerne. Prosjektledelsen kan ha undervurdert ressursbruken
rundt interessenthåndtering. Håndteringen av interessentene kan ha blitt gjort uten
å være bevisst over interessentenes agenda, maktforhold og hvordan
interessentene har påvirket hverandre.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018