• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byggingen av Heggstadmoen : En vurdering av interessenthåndteringen

Reum, Ole Kristian Dullum; Adolfsen, Sindre; Rindalsholt, Martin Andreas
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1974808.pdf (2.879Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573055
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Interessenthåndtering er et dagsaktuelt tema innenfor faget prosjektledelse. En

god eller dårlig interessenthåndtering kan skille mellom vellykkede og mindre

vellykkede prosjekt. Problemstillingen vi har valgt er:

- Hvordan ble interessentene håndtert i forhold til Difi sin

interessentmodell?

Bakgrunnen for prosjektet Heggstadmoen Godsterminal er det tidligere

Jernbaneverket sin målsetting om å skape bedre infrastruktur og konkurransekraft

for godstransport på jernbane. En ny godsterminal har som målsetning å gi økt

kapasitet for håndtering av gods på bane i Trondheimsregionen. Planene omfatter

også en utbedring av den eksisterende bilhåndteringsterminalen på Heggstadmoen

godsterminal. For å avgrense oppgaven har vi valgt å fokusere på interessentene:

prosjektleder, Bane NOR Drift, Terminalleder Bane NOR, CargoNet og

Teknobygg. Vi beskriver interessenthåndteringen i seks faser med utgangspunkt i

Difi sin interessentmodell. Modellen handler om hvordan man kan få

interessentene til å medvirke positivt i prosjekter.

Vi har benyttet oss av Savage sine teorier om hvordan interessenter kan

kategoriseres og håndteres i prosjekter. For å supplementere til Savage sine

teorier, har vi benyttet oss av støttende teorier av Pernille Eskerod og Anna Lund

Jepsen som tar for seg identifisering og kommunikasjon i forbindelse med

interessentarbeid.

Vi har valgt å kategorisere de interessentene vi intervjuet som støttende

interessenter. Den vanligste strategien for de støttende interessentene er å

opprettholde en tett dialog og en jevn flyt av informasjon mellom interessenten og

prosjektleder. En tydeligere kartlegging og kategorisering av interessentene i

prosjektet kunne gitt prosjektledelsen en bedre oversikt over hvilke interessenter

som burde blitt prioritert på hvilke tidspunkt og gjort det lettere å definere tiltak

for hver enkelt interessentgruppe. Selv om prosjektet i sin helhet blir vurdert som vellykket av Bane NOR, har vi en

oppfatning av at interessentene kunne blitt inkludert i større grad.

Interessentmedvirkning er et perspektiv som benytter en mer tilretteleggende rolle

for interessenthåndtering, som kunne sikret en bedre involvering og et større

engasjement fra brukerne. Prosjektledelsen kan ha undervurdert ressursbruken

rundt interessenthåndtering. Håndteringen av interessentene kan ha blitt gjort uten

å være bevisst over interessentenes agenda, maktforhold og hvordan

interessentene har påvirket hverandre.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit