• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omnikanalstrategi i klesbransjen.

Vold, Maja; Fimland, Emilie Scherer; Berg, Marthe
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1961620.pdf (2.153Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2573032
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å belyse hvilke områder bedrifter i

klesbransjen er nødt til å fokusere på, og hva som kreves for å etablere en sømløs

omnikanalstrategi. Med utgangspunkt i dette har vi kommet frem til følgende

problemstilling:

”Hvordan kan klesbransjen etablere en sømløs omnikanalstrategi?”

Vi ønsker å presisere at denne oppgaven tar for seg klesbransjen isolert sett,

hovedsakelig av to årsaker. Den ene årsaken er at det er en av de mest komplekse

bransjene å innføre strategien i ettersom forbrukerne forventer at varen skal være

tilgjengelig for berøring og prøving. Dette fører til at terskelen her er høyere for å

bestille på nett, sammenlignet med andre bransjer. Den andre årsaken er at

klesbransjen henger lengst etter i implementeringen av en omnikanalstrategi, både

sammenlignet med andre bransjer i Norge som eksempelvis kosmetikk og

elektronikk, men også generelt sammenlignet med resten av Europa.

Oppgaven baserer seg på et litteraturstudie hvor hensikten er å tilegne seg en

bredere forståelse og flere synspunkter rundt begrepet omnikanalstrategi. Som en

del av litteraturstudie blir det presentert et teoretisk rammeverk som tar for seg

hva som er avgjørende for bedrifter når de skal implementere en

omnikanalstrategi. For å se denne teorien i praksis blir Ferner Jacobsen trukket

frem som eksempel. Videre bygger metodedelen på kvalitativ metode i form av

observasjon og dybdeintervju, samt kvantitativ metode gjennom en

spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er til slutt analysert ved hjelp av JMP og

Qualtrics.

Et fundamentalt funn fra analysene fastsetter at dagens forbrukere forventer noe

bedriftene ikke tilbyr i dag. Løsningen på dette kan være å etablere en

omnikanalstrategi, der vekten vil ligge på å fremtre som mer kundesentriske og

tilby en sømløs handelsopplevelse. Hvilke faktorer som er avgjørende for

bedriftene å fokusere på konkretiseres i konklusjonen. Denne baseres på

litteraturstudie, supplert med funn fra de kvantitative og kvalitative analysene.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit