Omnikanalstrategi i klesbransjen.
Abstract
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å belyse hvilke områder bedrifter i
klesbransjen er nødt til å fokusere på, og hva som kreves for å etablere en sømløs
omnikanalstrategi. Med utgangspunkt i dette har vi kommet frem til følgende
problemstilling:
”Hvordan kan klesbransjen etablere en sømløs omnikanalstrategi?”
Vi ønsker å presisere at denne oppgaven tar for seg klesbransjen isolert sett,
hovedsakelig av to årsaker. Den ene årsaken er at det er en av de mest komplekse
bransjene å innføre strategien i ettersom forbrukerne forventer at varen skal være
tilgjengelig for berøring og prøving. Dette fører til at terskelen her er høyere for å
bestille på nett, sammenlignet med andre bransjer. Den andre årsaken er at
klesbransjen henger lengst etter i implementeringen av en omnikanalstrategi, både
sammenlignet med andre bransjer i Norge som eksempelvis kosmetikk og
elektronikk, men også generelt sammenlignet med resten av Europa.
Oppgaven baserer seg på et litteraturstudie hvor hensikten er å tilegne seg en
bredere forståelse og flere synspunkter rundt begrepet omnikanalstrategi. Som en
del av litteraturstudie blir det presentert et teoretisk rammeverk som tar for seg
hva som er avgjørende for bedrifter når de skal implementere en
omnikanalstrategi. For å se denne teorien i praksis blir Ferner Jacobsen trukket
frem som eksempel. Videre bygger metodedelen på kvalitativ metode i form av
observasjon og dybdeintervju, samt kvantitativ metode gjennom en
spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er til slutt analysert ved hjelp av JMP og
Qualtrics.
Et fundamentalt funn fra analysene fastsetter at dagens forbrukere forventer noe
bedriftene ikke tilbyr i dag. Løsningen på dette kan være å etablere en
omnikanalstrategi, der vekten vil ligge på å fremtre som mer kundesentriske og
tilby en sømløs handelsopplevelse. Hvilke faktorer som er avgjørende for
bedriftene å fokusere på konkretiseres i konklusjonen. Denne baseres på
litteraturstudie, supplert med funn fra de kvantitative og kvalitative analysene.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018