Bærekraft i klesbransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572967Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Det er et voksende fokus på bærekraft i klesbransjen. Denne fremveksten har ført
til endringer i forbrukerholdningene, og legger press på de tradisjonelle
forretningsmodellene. Oppstartsbedrifter er mest sårbare for endringer i bransjen
og har større behov for å tilpasse seg for å overleve. Gjennom oppgaven skal
derfor følgende problemstilling besvares:
Hvilke drivkrefter er avgjørende for det økende fokuset på bærekraft i
klesbransjen, og hvordan tilpasser norske entreprenører i oppstartsfasen sine
forretningsmodeller for en mer bærekraftig vekst?
Det første kapittelet i oppgaven formidler bakgrunnen og formålet med oppgaven,
samt en begrepsavklaring. I det neste kapittelet presenterer vi teorier vedrørende
ulike forretningsmodeller, deriblant bærekraftige forretningsmodeller og
forretningsmodeller i klesbransjen. For å sikre reliabilitet og validitet av data og
kilder, kartlegger vi i det tredje kapittelet metoden ved forskningsprosessen. Her
utdyper vi datainnsamling, undersøkelsesdesign og metodevalg for oppgaven.
Datamaterialet blir presentert i oppgavens fjerde kapittel, og er innhentet gjennom
ni dybdeintervjuer. Seks av intervjuobjektene er entreprenører i klesbransjen, og
to er fagpersoner på feltet. Det siste intervjuobjektet presenteres som både
entreprenør og fagperson. Tilsammen skaper de et helhetlig bilde av bransjen,
basert på deres kunnskap og erfaringer.
I de påfølgende kapitlene ser vi på de empiriske studiene, sammen med det
teoretiske rammeverket. Dette danner grunnlaget for analysen og konklusjonen i
oppgaven, som blir presentert i oppgavens femte og sjette kapittel. Vi avdekker to
drivkrefter som sammen bidrar til det økende fokuset på bærekraft. Disse
drivkreftene er de miljøbaserte kravene og de sosiale forholdene. En
underliggende driver for disse er teknologi, som igjen deles inn i
kommunikasjonsteknologi og produksjonsteknologi. For å tilpasse seg disse
endringene jobber norske entreprenører med forretningsmodellinnovasjon,
hovedsakelig gjennom å utvikle nye konsepter og ved å fokusere på verdikjeden.
Entreprenørene benytter også samarbeid blant annet for å heve kunnskapsnivået.
Dette arbeidet øker sjansen for oppstartsbedrifter til å overleve i en bransje som er
preget av en bærekraftig utvikling.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018