• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bærekraft i klesbransjen

Venolum, Line Skoglund; Krogsrud, Frida; Feyling, Amanda
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1972649.pdf (2.066Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2572967
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Det er et voksende fokus på bærekraft i klesbransjen. Denne fremveksten har ført

til endringer i forbrukerholdningene, og legger press på de tradisjonelle

forretningsmodellene. Oppstartsbedrifter er mest sårbare for endringer i bransjen

og har større behov for å tilpasse seg for å overleve. Gjennom oppgaven skal

derfor følgende problemstilling besvares:

Hvilke drivkrefter er avgjørende for det økende fokuset på bærekraft i

klesbransjen, og hvordan tilpasser norske entreprenører i oppstartsfasen sine

forretningsmodeller for en mer bærekraftig vekst?

Det første kapittelet i oppgaven formidler bakgrunnen og formålet med oppgaven,

samt en begrepsavklaring. I det neste kapittelet presenterer vi teorier vedrørende

ulike forretningsmodeller, deriblant bærekraftige forretningsmodeller og

forretningsmodeller i klesbransjen. For å sikre reliabilitet og validitet av data og

kilder, kartlegger vi i det tredje kapittelet metoden ved forskningsprosessen. Her

utdyper vi datainnsamling, undersøkelsesdesign og metodevalg for oppgaven.

Datamaterialet blir presentert i oppgavens fjerde kapittel, og er innhentet gjennom

ni dybdeintervjuer. Seks av intervjuobjektene er entreprenører i klesbransjen, og

to er fagpersoner på feltet. Det siste intervjuobjektet presenteres som både

entreprenør og fagperson. Tilsammen skaper de et helhetlig bilde av bransjen,

basert på deres kunnskap og erfaringer.

I de påfølgende kapitlene ser vi på de empiriske studiene, sammen med det

teoretiske rammeverket. Dette danner grunnlaget for analysen og konklusjonen i

oppgaven, som blir presentert i oppgavens femte og sjette kapittel. Vi avdekker to

drivkrefter som sammen bidrar til det økende fokuset på bærekraft. Disse

drivkreftene er de miljøbaserte kravene og de sosiale forholdene. En

underliggende driver for disse er teknologi, som igjen deles inn i

kommunikasjonsteknologi og produksjonsteknologi. For å tilpasse seg disse

endringene jobber norske entreprenører med forretningsmodellinnovasjon,

hovedsakelig gjennom å utvikle nye konsepter og ved å fokusere på verdikjeden.

Entreprenørene benytter også samarbeid blant annet for å heve kunnskapsnivået.

Dette arbeidet øker sjansen for oppstartsbedrifter til å overleve i en bransje som er

preget av en bærekraftig utvikling.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit