dc.description.abstract | I denne oppgaven vil vi presentere en integrert kommunikasjonskampanje vi har
utarbeidet for Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen. Hensikten med
kampanjen er å øke besøkende av målgruppen studenter i alderen 18-25 år.
Kampanjen er utarbeidet med utgangspunkt i de fire fasene beskrevet i Strategic
Planning for Public Relations; Formativ research, strategi, taktikk og måling &
evaluering (Smith, 2017).
I fase 1 for kampanjeplanleggingen tar vi for oss formative undersøkelser,
metoder for datainnhenting, herunder sekundær- og primærdata ved bruk av
kvalitativ og kvantitativ metode. Sekundærdataene som blir presentert i oppgaven
har gitt oss innsikt i et helhetlig perspektiv på Kodes utfordringer. Med bakgrunn i
teori og primærdata vil vi foreslå hvordan de skal møte utfordringene og den
nåværende situasjonen.
For å få innsikt i målgruppen som er studenter i alderen 18-25 år har vi innhentet
og analysert primærdata om holdninger, problemer, hindringer, kjennskap, atferd,
og kunnskap knyttet til Kode. Valg av målgruppe for kampanjen ble valgt da
Kode ikke tiltrekker studenter og ønsker å finne ut hvorfor dette er tilfellet, og
ikke minst hvordan de kan nå ut til denne målgruppen. Funn fra den kvantitative
undersøkelsen viser at 94 av 165 respondenter ikke har vært på Kode, fordi
synligheten og kjennskap er lav.
I fase 2 utviklet vi et overordnet mål for kampanjen basert på bestillingen fra
klienten, men også funn fra kvalitative og kvantitative undersøkelser;
Hvordan kan Kode informere og engasjere studenter i aldersgruppen
18-25 år, som på sikt vil øke besøkstallene i denne aldersgruppen?
For å oppnå det overordnede målet har valgt å ta i bruk en engasjerende
kommunikasjonsstrategi, da målgruppen Kode vil nå ut til har lite kunnskap til
museet og er lite mottakelige. I fase 3 har vi utarbeidet taktiske grep for å nå våre mål og delmål i strategien som er definert i fase 2. Etter analyse av målgruppens
medievaner vil vi taktisk ta i bruk en mediemix bestående av Facebook og
Instagram, som egne, fortjente og betalte mediekanaler. I fase 4 går vi nærmere
inn på måling og evaluering av kampanjen, og hvilke kriterier som skal bestemme
om kampanjen har vært effektfull. | nb_NO |