Hvordan kan mindre retailbedrifter innen sko og tekstilsegmentet best mulig anvende sosiale medier og digital markedsføring for å prospekte kunder som fører til salg på nett?
Abstract
Denne oppgaven fordyper seg hvordan mindre retailbedrifter innenfor sko- og
tekstilsegmentet best mulig bør bruke sosiale medier og digital markedsføring for
å oppnå omsetning på nett. Vi som skriver oppgaven er selv med og driver
REGN, en liten butikk i Bergen sentrum, som selvfølgelig også opererer på nettet.
Vi ønsket å finne en problemstilling som både var dagsaktuell og relevant for det
vi selv driver med hver dag – i tillegg til at vi ønsket en oppgave innen et tema
som få har skrevet om før. Dette resulterte i vår problemstilling:
“Hvordan kan mindre retailbedrifter innen sko og tekstilsegmentet best mulig
anvende sosiale medier og digital markedsføring for å prospekte kunder som fører
til salg på nett”?
Oppgaven er utformet i syv deler fra introduksjon til konklusjon. Del en er en
introduksjon av temaet, bakgrunn for hvorfor det er valgt og presentasjon av
problemstillingen vår. I andre del legger vi frem det teoretiske grunnlaget som
omhandler begreper og teori knyttet til markedsføring og sosiale medier. I tredje
del utformes og gjennomføres kvalitativ metode i form av kvalitative intervju.
Denne metoden ga oss mulighet til å avdekke informantenes arbeid og tanker som
blir analysert og tolket i fjerde del av oppgaven. Kvaliteten på forskningen blir
vurdert i del fem av oppgaven. Innhentingen av informasjon i metodedelen
sammen med det teoretiske grunnlaget ga oss et godt grunnlag da vi i del seks
prøver å komme opp med en løsning. Dette innebar sammenligning av svarene vi
hadde fått – både av bedriftene, men også av de som jobber i den digitale
markedsføringsbransjen, for å se om oppfattelsene på tvers var de samme. Målet
vårt har hele tiden vært å komme opp med en «fasit» på hva som fungerer best,
hvilke kanaler som bør brukes og hvordan type media.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2018