• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Små og mellomstore bedrifter i NCE Media

Aasvang, Hans Are; Monsen, Hans Jørgen; Sørensen, Haakon Theim
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1976427.pdf (5.003Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2571688
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss næringsklynger.

Næringsklynger er betegnelsen på en geografisk konsentrasjon av

bedrifter innenfor samme næring. Vi har fokusert oppgaven mot NCE

Media, som er medieklyngen lokalisert i Bergen Media City i Lars

Hilles gate, i Bergen Sentrum. NCE står for Norwegian Center of

Expertise, og er et kvalitetsstempel for klynger med ekspertstatus.

NCE-programmene er fokusert på: Økt innovasjon,

internasjonalisering, vertskapsattraktivitet og tilgang på skreddersydd

kompetanse.

Hensikten med oppgaven var å kartlegge hva en god klynge er.

Hvordan NCE Media tilrettelegger klyngeorganiseringen for å skape innovasjon og verdiskapning for små og mellomstore bedrifter, og

hvordan dette oppleves av medlemsbedriftene. Problemstillingen blir

da følgende:

“Hvordan styrker NCE Media små og mellomstore bedrifters

innovasjon og konkurranseevne?”

Vi har valgt å skrive oppgaven med forankring i Porters

diamantmodell, som tar for seg mikroøkonomiske omgivelsesfaktorer

og oppgraderingsmekanismer for å øke verdiskapingen i regionale

næringer. I lys av Porters diamantmodell ønsket vi også å se på

klassisk økonomisk teori hva gjaldt innovasjon og strategiske

allianser for å få et mer sammensatt svar på vår problemstilling.

Vi har brukt eksplorativt design med kvalitativ metode for å få en

bedre forståelse av temaet. Det var også viktig for oss å gå i dybden

på hvordan medlemsbedriftene oppfattet klyngen og de tiltakene som

blir satt til verks av ledelsen i den norske medieklyngen. Vi utviklet

en intervjuguide hvor vi undersøkte de ulike temaene vi ville belyse

oppgaven med. Vi foretok intervju med ledelsen av NCE Media, som

hjalp oss å finne forskningsspørsmål, samt å utvikle intervjuguiden

slik at vi enklere ville få svar på de spørsmålene vi hadde. Intervjuene

hadde en semi-strukturert oppsett, slik at vi alltid kunne tilpasse oss

ny informasjon rundt klyngens forhold til medlemsbedriftene.

I undersøkelsen vår kom det frem at respondentene hadde gode

eksempler på hvordan NCE Media stryket innovasjons og

konkurranseevnen deres. De var også veldig positive til

sammensetningen av klyngen. Våre resultater viser til at NCE Media

styrket små og mellomstore bedrifters innovasjon og konkurransevne.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit