Hvordan kan økt innsikt i kunders anskaffelsesprosesser bidra til styrket samsvar mellom Hatteland RamBase og kundenes behov?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571610Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Følgende besvarelse er skrevet i samarbeid med Jakob Hatteland Computer, og tar
for seg sentrale temaer innen innkjøp og informasjonsteknologi. Oppgavens
formål er å tilføre oppdragsgiver økt forståelse av innkjøpsprosessene til sine
kunder, samt hvordan disse prosessene samspiller med dagens versjon av deres
Enterprise Resource Planning-system RamBase. Vi har i den forbindelse tatt
utgangspunkt i følgende problemstilling:
«Hvordan kan økt innsikt i kunders anskaffelsesprosesser bidra til styrket samsvar
mellom Hatteland RamBase og kundenes behov?»
Innledningsvis har vi gjort rede for den teoretiske forankringen som har bidratt til
bedre forståelse og oversikt over problemområdet. Sentrale teorier innen temaene
informasjonsteknologi, elektroniske anskaffelser, innkjøp og prosesskartlegging
har dermed fungert som et grunnlag for oppgavens metodiske del. Ytterligere
suppleringer i den forbindelse er blant annet hentet fra teoretikere som Arjan van
Weele, Donald Waters, Robert Novack og Stephen Simco.
På bakgrunn av at teorien ikke gav oss grunnlag til å besvare problemstillingen på
en hensiktsmessig måte har vi innhentet primærdata fra tre kunder som benytter
RamBase. Her har vi benyttet dybdeintervjuer, noe som står sentralt ved en
kvalitativ tilnærming. Dybdeintervjuenes funn er så sammenlignet med hvordan
dagens system er bygd opp, for å gi oppdragsgiver en god pekepinn på hvilke
forbedringspotensialer som foreligger.
De mest fremtredende funnene våre er blant annet tilknyttet en sentral funksjon i
RamBase, nemlig leverandørhenvendelse. Samtlige intervjuobjekter benytter seg
ikke av denne, noe vi anser som det mest betydningsfulle momentet ved våre
funn. Det fremkommer også at det foreligger enkelte barrierer for kundene til å
gjøre seg tilstrekkelig kjent med systemets funksjoner. Gjennom en omfattende
refleksjon rundt dette momentet har vi kommet med anbefalinger til
oppdragsgiver på hvordan de kan løse dette. Et ERP-system skal blant annet bidra
til en mer effektiv kommunikasjonsflyt, noe vi føler introduksjonen av en
leverandørmodul kan dekke. Ved å utvikle systemet slik at det i større grad støtter kommunikasjon med
eksterne aktører, da spesielt leverandører, vil RamBase bedre kunne svare til
kundenes behov. En anbefaling fra undertegnede er å implementere en modul
hvor leverandører kan registrere sentral informasjon i et skjema som går
automatisk inn i systemet. Vi mener dette kan bidra til at flyten i bedriftenes
forsyningskjede forbedres ytterligere. Et annet sentralt funn som fremkommer av
våre analyser er at ulike driftslogistikker tilsynelatende ikke er ensbetydende med
betydelige forskjeller i innkjøpsprosessene. I tillegg ser vi at ledetid er en
signifikant driver av hvordan innkjøpene prioriteres, noe som til vår kjennskap
ikke fremkommer tydelig i de grunnleggende innkjøpsteoriene.
Vi håper at funnene våre kan fungere som et utgangspunkt for Hattelands videre
utvikling av RamBase, og at de dermed danner grunnlag for et system som bedre
svarer til kundenes behov.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2018