• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan økt innsikt i kunders anskaffelsesprosesser bidra til styrket samsvar mellom Hatteland RamBase og kundenes behov?

Grindheim, Cecilie; Vold, Kristoffer; Mork, Simen Sporstøl
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1970697.pdf (2.397Mb)
Transkriberingene[1].pdf (312.2Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2571610
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
Følgende besvarelse er skrevet i samarbeid med Jakob Hatteland Computer, og tar

for seg sentrale temaer innen innkjøp og informasjonsteknologi. Oppgavens

formål er å tilføre oppdragsgiver økt forståelse av innkjøpsprosessene til sine

kunder, samt hvordan disse prosessene samspiller med dagens versjon av deres

Enterprise Resource Planning-system RamBase. Vi har i den forbindelse tatt

utgangspunkt i følgende problemstilling:

«Hvordan kan økt innsikt i kunders anskaffelsesprosesser bidra til styrket samsvar

mellom Hatteland RamBase og kundenes behov?»

Innledningsvis har vi gjort rede for den teoretiske forankringen som har bidratt til

bedre forståelse og oversikt over problemområdet. Sentrale teorier innen temaene

informasjonsteknologi, elektroniske anskaffelser, innkjøp og prosesskartlegging

har dermed fungert som et grunnlag for oppgavens metodiske del. Ytterligere

suppleringer i den forbindelse er blant annet hentet fra teoretikere som Arjan van

Weele, Donald Waters, Robert Novack og Stephen Simco.

På bakgrunn av at teorien ikke gav oss grunnlag til å besvare problemstillingen på

en hensiktsmessig måte har vi innhentet primærdata fra tre kunder som benytter

RamBase. Her har vi benyttet dybdeintervjuer, noe som står sentralt ved en

kvalitativ tilnærming. Dybdeintervjuenes funn er så sammenlignet med hvordan

dagens system er bygd opp, for å gi oppdragsgiver en god pekepinn på hvilke

forbedringspotensialer som foreligger.

De mest fremtredende funnene våre er blant annet tilknyttet en sentral funksjon i

RamBase, nemlig leverandørhenvendelse. Samtlige intervjuobjekter benytter seg

ikke av denne, noe vi anser som det mest betydningsfulle momentet ved våre

funn. Det fremkommer også at det foreligger enkelte barrierer for kundene til å

gjøre seg tilstrekkelig kjent med systemets funksjoner. Gjennom en omfattende

refleksjon rundt dette momentet har vi kommet med anbefalinger til

oppdragsgiver på hvordan de kan løse dette. Et ERP-system skal blant annet bidra

til en mer effektiv kommunikasjonsflyt, noe vi føler introduksjonen av en

leverandørmodul kan dekke. Ved å utvikle systemet slik at det i større grad støtter kommunikasjon med

eksterne aktører, da spesielt leverandører, vil RamBase bedre kunne svare til

kundenes behov. En anbefaling fra undertegnede er å implementere en modul

hvor leverandører kan registrere sentral informasjon i et skjema som går

automatisk inn i systemet. Vi mener dette kan bidra til at flyten i bedriftenes

forsyningskjede forbedres ytterligere. Et annet sentralt funn som fremkommer av

våre analyser er at ulike driftslogistikker tilsynelatende ikke er ensbetydende med

betydelige forskjeller i innkjøpsprosessene. I tillegg ser vi at ledetid er en

signifikant driver av hvordan innkjøpene prioriteres, noe som til vår kjennskap

ikke fremkommer tydelig i de grunnleggende innkjøpsteoriene.

Vi håper at funnene våre kan fungere som et utgangspunkt for Hattelands videre

utvikling av RamBase, og at de dermed danner grunnlag for et system som bedre

svarer til kundenes behov.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit