• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omdømme og Hennes & Mauritz

Jacobsen, Vilde Marie; Seime, Anna Viktoria
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1966224.pdf (4.313Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2571450
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven har som formål å avdekke hvilken effekt slike kriser har

på kleskjeden Hennes & Mauritz sitt omdømme. Ut i fra dette kom vi frem til

problemstillingen ”Hvordan har krisene som Hennes & Mauritz har vært

involvert i de senere årene påvirket deres omdømme?”.

For å besvare problemstillingen har vi valgt å ta for oss to caser som har fått mye

negativ medieomtale, og som vi mener direkte har hatt innvirkning på kleskjedens

omdømme.

Det var i januar 2018 en annonse dukket opp på Hennes & Mauritz sin britiske

nettside. En liten mørkhudet gutt ikledd en grønn hettegenser med påskriften

”Coolest monkey in the jungle” ble en omfattende og mye debattert annonse

verden over. Genseren var en del av Hennes & Mauritz nye barnekolleksjon for

vinteren 2018. Bildet fikk flere til å sperre opp øynene da begrepet ”monkey” ofte

blir brukt i nedsettende sammenheng om mørkhudede personer. Saken fikk

spesielt mye oppmerksomhet da en hvit gutt i samme kampanje var ikledd en

oransje hettegenser med påskriften ”Jungle survivor”. En situasjon som dette kan

skade både salg og omdømme. Kleskjeden fikk i ettertid på seg et rykte om å være

rasistiske og at selskapet mangler kompetanse i kulturell sensitivitet. Flere

kjendiser valgte også å ta avstand fra Hennes & Mauritz og noen valgte også bryte

samarbeidet med kleskjeden.

Det var nettopp denne annonsen som inspirerte oss for å velge Hennes & Mauritz

som valg av virksomhet. Sammen med annonsen og Aftenpostens nettserie

Sweatshop, vil vi forsøke å undersøke hvordan disse krisene har påvirket

forbrukernes holdninger og en virksomhets omdømme.

Spesielt interessant er diskusjonen om begrepet fast-fashion. Vi er avhengig av

mote, og den skal komme raskt og helst være billig. For mens vi vender oss mot

vårsolen og varme er allerede høstens kolleksjon i butikk. Motekarusellen snurrer

raskere og raskere, og det er om å gjøre å være først ute med det siste før alle

andre. For at vi skal være raskt ute med å kle oss etter trendene er moteskaperne

avhengig av rask respons fra sine produksjonsanlegg. Disse anleggene er ofte lokalisert i noen av de fattigste landene i verden der arbeidsvilkårene er ofte

dårlige, og profitten til kleskjedene blir desto høyere.

Teoridelen av oppgaven inneholder relevante teorier om omdømme generelt, og at

dette er noe de fleste virksomheter og selskaper bør være opptatt av. Et godt

omdømme kan opptre som en redningsvest under kriser, og selskap med et

vedvarende og stabilt omdømme tåler skandaler og omdømmetrussler bedre enn

andre.

Vi har hatt et ønske om å nå ut til mange respondenter, og på bakgrunn av dette

har kvantitativt metode og design vært hensiktsmessig for oss. Gjennom en

spørreundersøkelse publisert på Facebook samlet vi inn primærdata fra 202

respondenter for å analysere problemstillingen.

For å besvare problemstillingen: “Hvordan har krisene som Hennes & Mauritz

har vært involvert i de senere årene påvirket deres omdømme?” valgte vi ut fire

undersøkelsesspørsmål som hadde som formål å avdekke i hvilken grad disse

krisene påvirket holdningene og kjøpsintensjonene til respondentene.

Analysene ble gjennomført ved hjelp av analyseverktøyet SAS JMP. Gjennom

analysene kom vi frem til at et flertall av våre respondenter mente at de krisene vi

presenterte hadde en negativ innvirkning på kleskjedens omdømme.

Avslutningsvis vil vi nevne at Hennes & Mauritz gjør mye positivt. Vi mener at

kleskjeden burde fortsette å fokusere på deres bærekraftige arbeid gjennom

Conscious Collection, men at de generelt sett bør forbedre informasjonen om de

tiltakene de faktisk gjør. Ved god kommunikasjon og med større åpenhet rundt

tiltakene deres, vil dette kunne bidra til en holdningsendring hos forbruker.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit