Wrangler : Hvordan har relanseringen av Wrangler nådd ut til ønsket målgruppe?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571367Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven omhandler relanseringen til merkevaren Wrangler, der
vi har kommet frem til følgende problemstilling:
«Hvordan har relanseringen av Wrangler nådd ut til ønsket målgruppe?»
Innledningsvis presenteres Wrangler og deres relansering, bakgrunn for valg av
oppgave samt oversikt over bransjen de opererer i. Videre vil et teoretisk
rammeverk anvende relevant litteratur for å besvare vår problemstilling. Teoriene
vi har vektlagt er i hovedsak Kellers merkepyramide, markedsmiksen og
produktets livssyklus. Tiltak har blitt utformet med utgangspunkt i det teoretiske
rammeverket.
I metodedelen redegjør vi for forskningsprosessen som er utformet med et
eksplorativt design gjennom kvalitative dybdeintervjuer, og deskriptivt design
gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse utarbeidet i Qualtrics.
Dybdeintervjuene ble anvendt for å anskaffe et tydelig bilde av dagens situasjon,
som vi videre ønsket å benytte i utarbeidelsen av spørreundersøkelsen.
Undersøkelsen ble operasjonalisert med utgangspunkt i merkepyramiden og
markedsmiksen, og ble deretter pre-testet før gjennomføring av endelig
undersøkelse.
Innhentet data ble til slutt presentert og drøftet gjennom en kombinasjon av
dybdeintervjuer og spørreundersøkelsen. Det fremkom av analysen at mindretallet
av respondentene og målgruppen kjente til Wranglers relansering. Flertallet hadde
imidlertid kjennskap til Wrangler som merkevare, men i relativt liten grad.
Det viktigste kriteriet for Wrangler vil være å øke kjennskap blant forbrukerne
gjennom synlighet, ved å basere seg på elementene i markedsmiksen. For å nå den
yngre målgruppen må assosiasjoner som gøy og ungdommelig kommuniseres
tydelig. På bakgrunn av analysene og undersøkelsesspørsmålene har vi kommet
frem til en rekke tiltak som går i Wranglers favør, for å kunne oppnå vellykkede
lanseringer mot ønsket målgruppe i fremtiden.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018