• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#offline - legg bort mobiltelefonen og spar liv!

Skaathun, Ronja Ommang; Steien, Helene Vestbø
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1690177.pdf (2.160Mb)
VEDLEGG_4[1].pdf (9.589Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467567
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
SAMMENDRAG

Dette er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging og vår avsluttende oppgave

ved Handelshøyskolen BI Bergen. I denne oppgaven presenteres en

kommunikasjonskampanje med hensikt å forebygge mobilbruk i trafikken blant

målgruppen (kvinner og menn 18-24 år) i norsk trafikk. Trygg Trafikk er

oppdragsgiveren for kampanjen vi har valgt å navngi ”#Offline”.

Bakgrunnen for kampanjen er den økende bruken av mobiltelefon bak rattet i

Norge. Trygg Trafikk og Gjensidige sendte ut en spørreundersøkelse i 2015 der

resultatet viste at hele en av tre nordmenn er uoppmerksomme bak rattet.

Ved kampanjen ønsker vi å sette fokus på mobilbruk i trafikken, da vi vet det

forekommer i stor grad, spesielt blant unge.

Vår overordnede problemstilling for oppgaven er dermed:

Hvordan kan Trygg Trafikk forebygge mobilbruk i trafikken blant unge ved

hjelp av en holdningskampanje?

Innledningsvis i oppgaven blir det presentert en situasjonsanalyse, der vi har

kartlagt dagens situasjon og bakgrunn for kampanjen. Videre har vi analysert

organisasjonen og dens interne og eksterne forhold. Vi har også foretatt en

interessentanalyse der vi har studert hvilke interessenter som vil kunne ha en

påvirkning, eller bli påvirket av kampanjen.

Vi ble oppmerksom på at sjåfører som tekster på mobilen er like uoppmerksomme

som en sjåfør med 0,8 i promille gjennom Trygg Trafikk sin nettside. Dette ga oss

en ide til en sammenligning vi kunne undersøke nærmere i den kvalitative og

kvantitative delen av oppgaven. Vi gjennomførte til sammen fire fokusgrupper og

sendte ut en spørreundersøkelse. Analysene av innhentet data viste oss at til

sammen 89 % av respondentene bruker mobiltelefonen når de ferdes i trafikken,

og 95 % ser på promillekjøring som uakseptabelt, noe som indikerer at et budskap

der Trygg Trafikk spiller på dette med promillekjøring mest sannsynlig vil ha stor

effekt på målgruppen.

På bakgrunn av funnene i datainnsamlingen har vi utviklet mål og strategi for

kampanjen. Kampanjens hovedmål er:

PRK 36761 0981142 0981496

iv

Forebygge mobilbruk i trafikken, blant kvinner og menn i alderen 18-24 år.

Hovedmålet har følgende delmål:

1) Få 20 oppslag i regionale og nasjonale medier i løpet av kampanjeperioden.

2) Øke andel i målgruppen som er klar over at mobilbruk i trafikken kan tilsvare

promille, fra 19 % til 40 %.

Følgende strategier blir presentert for å kunne nå hovedmålet og delmålene:

Strategi 1: Belyse faren med mobilbruk i trafikken og spre budskapet gjennom

sosiale medier.

Strategi 2: Visualisere hvordan mobilbruk i trafikken kan medføre samme fare

som å kjøre i ruspåvirket tilstand.

Basert på kampanjestrategien har vi lagt frem fire kommunikasjonstaktikker:

1) Publisitetsstunt.

2) Reklamefilm.

3) Egen kampanjeside.

4) Sosiale medier.

Avslutningsvis presenterer vi anbefalt metode for å kunne evaluere kampanjen.

Kampanjen skal evalueres gjennom systematisk måling av resultatene, opp mot

mål og delmål. Vi har også lagt frem et forbedringspotensial der vi har

kommentert hva vi kunne gjort annerledes i oppgaven, etterfulgt av et avsnitt om

veien videre og konklusjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit