• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedrifters motivasjon for utøvende kunst på arbeidsplassen

Hidle, Johanne Aurora Løvli
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1692415.pdf (1.882Mb)
Vedlegg_1_-_intervjuguide_FINALE[1].pdf (88.90Kb)
Vedlegg 2 (153.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467549
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg på bedrifter i næringslivets motivasjon for å bruke

utøvende kunst på arbeidsplassen, og hvordan dette er forenelig med utøvende

kunstneres motivasjon for å drive med kunst. Den grunnleggende forestillingen er

kunst og næringsliv som to motpoler med helt ulike ideologier. I næringslivet har

kunst og kunstnere blitt betraktet som noe irrasjonelt, mystisk og noe som de tar

avstand fra. Fra kunstnernes side har kapitalismen og dens representanter vært noe

de forakter.

Nå er vi inne i en tid der både kunstbransjen og næringslivet er i endring. Norge er

et av de landene som i størst grad har hatt offentlige støtteordninger til kunst og

kultur, men politikerne vender seg nå mot en mer markedsstyrt finansiering. I

næringslivet ser vi en klar overgang fra de mekaniske maskinmodellene, med sin

strenge formelle oppbygning og sine klare regler for arbeidsoppgaver og

arbeidsrutiner til en organisasjonstype som praktiserer løsere og mer ”organiske”

organisasjonsformer. Utviklingen gir grunnlag for å påstå at nødvendigheten av

kreativitet og nye måter å tenke på i arbeidslivet er økende. I kulturbransjen

snakkes det varmt om mulighetene kunstnere har til å bidra i utviklingen som

trengs i næringslivet, og at derfor bedrifter er potensielle oppdragsgivere for

kunstnere. Tema for denne oppgaven bunner i en nysgjerrighet på om

næringslivet selv er motivert for å bruke utøvende kunstnere på arbeidsplassen, og

hva det i så fall er som gjør dem interessert. Videre lurer jeg på om dette passer

med kunstneres motivasjon for å drive med kunst? Kunstnerbegrepet er i denne

oppgaven avgrenset til å dreie seg om utøvende kunstnere.

Nyere teorier viser at næringslivet søker kunsten for inspirasjon, kompetanse og

kreativitet og for å dekke bedriftens samfunnsmessige legitimitet. Mer

tradisjonelle organisasjonspsykologiske teorier beskriver variasjonens betydning

for arbeidseffektivitet, menneskelige og sosiale behov sin innvirkning på

arbeidseffektivitet og nødvendigheten av å få dekket sosiale behov gjennom

jobben. Forskning om utøvende kunstnere viser at de skiller mellom å drive med

”kunst” og å drive med ”håndverk” og at det å drive med ”håndverk” også er

legitimt i kunstnertilværelsen. Teorier sier at utøvende kunstnere søker mot å

gjøre jobber for næringslivet basert på et økonomisk ressursbehov, et behov for

KLS 36851 0979535

3

nye uttrykksformer og funksjoner for egen kunst og at næringslivet brukes som

scene og konsertsal.

På bakgrunn av at det allerede er gjort forskning på utøvende kunstneres

motivasjon for å drive med kunst, er empirien i denne oppgaven fokusert på

bedrifters motivasjon for å bruke kunstnere på arbeidsplassen. Det er gjort seks

dybdeintervjuer med ulike bedrifter, der fellesnevneren er at ingen av dem er

innenfor kulturbransjen. Av intervjuene kom det frem at det var de store

bedriftene som hadde sterkest forhold til det å bruke utøvende kunst på

arbeidsplassen. De små bedriftene brukte det svært lite, så lite at det var

problematisk å gjennomføre intervjuene på grunn av at de ikke hadde noe å svare.

Gjennom intervjuene kom det likevel frem at bedriftene bruker utøvende kunst

fordi:

- det skaper god stemning på festlige arrangementer

- det er et avbrekk ved faglige seminarer

- det gjør de ansatte stolte av sin arbeidsplass

- det er miljøskapende blant de ansatte

Det var også andre poeng som kom frem som var vel så interessante; deriblant at

bedriftene var mer interessert i å vise meg det de hadde av skapende kunst. Det

var også interessant at de virket mer interessert i utøvende kunst da jeg gikk enn

da jeg kom. De ga inntrykk av å gjennomgå en holdningsendring i løpet av

intervjuet. Dette er et signal om at dersom kulturlivet formidler sine muligheter til

næringslivet, så finnes det kanskje et marked.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit