Content marketing i norsk filmbransje
Abstract
I denne bacheloroppgaven, utarbeidet ved Handelshøyskolen BI våren 2017, tar vi for
oss det nye reklamefenomenet content marketing. I oppgaven starter vi med en
introduksjon til temaet og plasserer dette i konteksten vi ønsker å undersøke det i, før
vi presiserer oppgavens formål og avgrensninger, samt følgende problemstilling:
«Hvilken effekt hadde content artikkelen om Kongens Nei, utarbeidet av VG
Partnerstudio for Nordisk Film Distribusjon, på publikums kjøpsintensjon og wordof-
mouth?»
I oppgavens andre del presenterer vi teorien som vi mener er hensiktsmessig for å
besvare vår problemstilling. Her snakker vi om teori knyttet direkte til content
marketing, kritikk mot content marketing og holdningsteori, før vi introduserer
følgende hypoteser vi vil forsøke å besvare problemstillingen med:
H1: Positiv holdning til content marketing har positiv effekt på kjøpsintensjon
H2: Positiv holdning til content marketing har en positiv effekt på word-of-mouth
H3: Tydelig merking av kommersielt innhold har en positiv effekt på kjøpsintensjon
H4: Tydelig merking av kommersielt innhold har en positiv effekt på word-of-mouth
Den tredje delen tar for seg oppgavens metode og datainnsamling, og vi redegjør her
for design, utvikling av spørreskjema og intervju, utvalg og skalabruk.
Den fjerde delen av oppgaven er analysekapittelet, hvor vi legger frem resultatet av
analysene vi har gjort av den innsamlede dataen og tester hypotesene vi formulerte i
del to.
Avslutningsvis diskuterer vi det oppgaven har tatt oss igjennom, samt konkluderer
basert på teorien som ligger til grunn og analysene vi har gjort.
Description
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017