• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Godtlevert øke lønnsomheten per kunde på lang sikt?

Flaatrud, Håvard Gustav; Tønjum, Fredrik Johansen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1693530.pdf (2.635Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467323
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [881]
Abstract
Denne bacheloroppgaven i Bedriftsutvikling for SMB ble skrevet våren 2017 i

samarbeid med matkasseleverandøren Godtlevert. I starten av semesteret kom vi

tidlig i samtaler med bedriften om hva slags utfordringer de hadde, og hva de

ønsket å vite mer om. Økonomisjefen, Christopher Ludt Parmo, var vår desidert

største kontaktperson i Godtlevert. Han var svært klar på at lønnsomhet var et

viktig fokus for Godtlevert fremover, og ikke kundevekst. Og etter å ha tatt dette i

betraktning kom vi til slutt frem til en problemstilling:

"Hva kan Godtlevert gjøre for å beholde kundemassen sin, og samtidig øke

lønnsomheten?"

Denne problemstillingen ble videre delt opp i fire delproblemstillinger, som til

sammen løser hovedproblemstillingen. Disse problemstillingene dreide seg om

kunnskap om markedet, kundelojalitet, mersalg og økonomi. I begynnelsen hadde

vi liten kunnskap om trender, bransjen, kundene, konkurrentene og distribusjonen,

og ønsket derfor å gjennomføre en markedsanalyse. Et av de åpenbare funnene var

at matkassebransjen er i en regelrett enorm vekst. Kundeantallet har steget

voldsomt de siste årene, og konkurrentene til Godtlevert øker omsetningen

enormt. Godtlevert ønsket som nevnt ikke fokusere på å øke kundeandelen deres i

markedet nevneverdig, og ønsket gjerne heller å øke mersalget fra nåværende

kundemasse. Derfor foretok vi oss en spørreundersøkelse for å kunne se hva

kundene mente om de ulike matkasseleverandørene, samt for å se om de hadde

noen forslag til nye produkter. Godtlevert kom relativt godt ut av

spørreundersøkelsen, og frokost og snacks var nye tilbud kundene ønsket.

Godtlevert har nylig begynt med tilbudet "ukestart", så dette var noe Godtlevert

allerede hadde tatt tak i. Videre delte vi inn kundene i ulike segmenter, og fant ut

at Godtlevert ikke har et studenttilbud. Dekningsbidraget per matkasse ligger

ifølge Christopher Ludt Parmo i gjennomsnitt på ca. 30 %, og en studentrabatt på

15-20 % kan dermed være lønnsom.

Deretter analyserte vi økonomien og finansieringen til Godtlevert. Flere av

funnene viste til svak lønnsomhet. Videre så kom vi med et forslag om å innføre en differensiert fraktkostnad som kunden betaler. Dette er et påfunn som kan møte

motstand hos kundene, og ca. 53 % av respondentene i spørreundersøkelsen

motsatte seg tiltaket. Dette konkluderte vi med at var lønnsomt antagelig på kort

sikt, og høyst sannsynlig på lang sikt.

Deretter drøftet vi kundelojalitet og hvilke faktorer som fremmer akkurat dette.

Her ble det klart at god kundebehandling og kundetilfredshet på lang sikt vil føre

til kundelojalitet. Derfor er det også viktig å ha dyktige og lojale medarbeidere

som følger visjonen til ledelsen og Godtlevert. Videre så drøftet vi viktigheten av

å ha fokus på riktige kunder, da dette er mest lønnsomt. Til slutt drøftes også

belønninger i forhold til kundelojalitet.

Den siste delproblemstillingen, mersalg, dreier seg om å få nåværende kunder til å

handle for mer enn de alt gjør. Dermed drøftet vi tilleggsprodukter, rabatter, gratis

fraktpris over 900 kroner og andre tiltak for å øke mersalget i en nettbasert

forretning hvor kunden ikke kan bli overtalt av selgerne.

Til slutt ble funnene i analysene, undersøkelsene og diskusjonen oppsummert i

konklusjonsdelen. Her ble det også foretatt videre anbefalinger for Godtlevert.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit