dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven i Bedriftsutvikling for SMB ble skrevet våren 2017 i
samarbeid med matkasseleverandøren Godtlevert. I starten av semesteret kom vi
tidlig i samtaler med bedriften om hva slags utfordringer de hadde, og hva de
ønsket å vite mer om. Økonomisjefen, Christopher Ludt Parmo, var vår desidert
største kontaktperson i Godtlevert. Han var svært klar på at lønnsomhet var et
viktig fokus for Godtlevert fremover, og ikke kundevekst. Og etter å ha tatt dette i
betraktning kom vi til slutt frem til en problemstilling:
"Hva kan Godtlevert gjøre for å beholde kundemassen sin, og samtidig øke
lønnsomheten?"
Denne problemstillingen ble videre delt opp i fire delproblemstillinger, som til
sammen løser hovedproblemstillingen. Disse problemstillingene dreide seg om
kunnskap om markedet, kundelojalitet, mersalg og økonomi. I begynnelsen hadde
vi liten kunnskap om trender, bransjen, kundene, konkurrentene og distribusjonen,
og ønsket derfor å gjennomføre en markedsanalyse. Et av de åpenbare funnene var
at matkassebransjen er i en regelrett enorm vekst. Kundeantallet har steget
voldsomt de siste årene, og konkurrentene til Godtlevert øker omsetningen
enormt. Godtlevert ønsket som nevnt ikke fokusere på å øke kundeandelen deres i
markedet nevneverdig, og ønsket gjerne heller å øke mersalget fra nåværende
kundemasse. Derfor foretok vi oss en spørreundersøkelse for å kunne se hva
kundene mente om de ulike matkasseleverandørene, samt for å se om de hadde
noen forslag til nye produkter. Godtlevert kom relativt godt ut av
spørreundersøkelsen, og frokost og snacks var nye tilbud kundene ønsket.
Godtlevert har nylig begynt med tilbudet "ukestart", så dette var noe Godtlevert
allerede hadde tatt tak i. Videre delte vi inn kundene i ulike segmenter, og fant ut
at Godtlevert ikke har et studenttilbud. Dekningsbidraget per matkasse ligger
ifølge Christopher Ludt Parmo i gjennomsnitt på ca. 30 %, og en studentrabatt på
15-20 % kan dermed være lønnsom.
Deretter analyserte vi økonomien og finansieringen til Godtlevert. Flere av
funnene viste til svak lønnsomhet. Videre så kom vi med et forslag om å innføre en differensiert fraktkostnad som kunden betaler. Dette er et påfunn som kan møte
motstand hos kundene, og ca. 53 % av respondentene i spørreundersøkelsen
motsatte seg tiltaket. Dette konkluderte vi med at var lønnsomt antagelig på kort
sikt, og høyst sannsynlig på lang sikt.
Deretter drøftet vi kundelojalitet og hvilke faktorer som fremmer akkurat dette.
Her ble det klart at god kundebehandling og kundetilfredshet på lang sikt vil føre
til kundelojalitet. Derfor er det også viktig å ha dyktige og lojale medarbeidere
som følger visjonen til ledelsen og Godtlevert. Videre så drøftet vi viktigheten av
å ha fokus på riktige kunder, da dette er mest lønnsomt. Til slutt drøftes også
belønninger i forhold til kundelojalitet.
Den siste delproblemstillingen, mersalg, dreier seg om å få nåværende kunder til å
handle for mer enn de alt gjør. Dermed drøftet vi tilleggsprodukter, rabatter, gratis
fraktpris over 900 kroner og andre tiltak for å øke mersalget i en nettbasert
forretning hvor kunden ikke kan bli overtalt av selgerne.
Til slutt ble funnene i analysene, undersøkelsene og diskusjonen oppsummert i
konklusjonsdelen. Her ble det også foretatt videre anbefalinger for Godtlevert. | nb_NO |