• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkevarebygging i delingsøkonomi

Hamidi, Fazel; Hovden, Olav Hexeberg; Halvorsen, Lisa
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1693246.pdf (4.170Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467298
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Delingsøkonomi er et relativt nytt fenomen, og kan kort forklares som å

tilgjengeliggjøre underutnyttede, hovedsakelig private, ressurser på nettbaserte

samfunn. Delingsøkonomien bygger på forretningsmodeller som bryter med

tradisjonelle bedrifter, noe som får følger innen faget merkevarebygging og

forbrukeratferd.

I Norge er delingsøkonomien i en tidlig etableringsfase, og det er gjort lite forskning

på emnet. Vi har derfor studert store mengder internasjonal data og forskning for å

støtte opp analysene våre. Vi har valgt å fokusere på delingsøkonomiens to desidert

største aktører, AirBnB og Uber. Disse benytter seg av to vidt forskjellige strategier,

og befinner seg nærmest på ytterpunktene i et bredt spekter av aktører innenfor

delingsøkonomien.

Oppgavens problemstilling lyder “Hvilke komponenter av merkeverdier driver

vurderingen av merker i delingsøkonomien?” Dette vil gi et innblikk i hvordan en

aktør i dette markedet skal bygge sin merkevare og posisjonere seg. Dette blir

gjennomført ved å analysere forskjellige komponenter av merkeverdi mot

hoveddrivere for vurdering; holdning og intensjon.

For å besvare problemstillingen har vi brukt relevant teori fra delingsøkonomi og

teori bak merkevarer og -verdi. Metoden er delt i to, med seks dybdeintervjuer og

en kvantitativ undersøkelse. Den kvantitative undersøkelsen består av 400

respondenter fordelt på AirBnB og Uber. Ved å analysere dataene fra begge

tilnærmingene har vi gjort betydelige funn tilknyttet komponentene som driver

vurdering av merkevarene. Vi observerer at omdømme er en kritisk

vurderingsfaktor for Uber. Deres “frynsete” rykte i det norske samfunnet er svært

skadelig. Dette gir en negativ halo-effekt for kundenes vurdering av merkevaren

Uber. Videre er kunnskap en essensiell komponent for vurdering for begge merker.

Ettersom kunnskap ligger til grunn for effektiv respons på markedsføring må dette

økes for å kunne øke brukermassen og styrke merkeverdiene for AirBnB og Uber.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit