Bidrar Studentbedriftkurset til entreprenøriell læring, og på hvilken måte påvirker kurset studentens motivasjon til å starte egen bedrift i senere tid?
Abstract
Det blir stadig lagt mer fokus på å lære den yngre generasjonen om verdi- og
nyskaping i næringslivet. Regjeringen har i samarbeid med næringslivet etablert
flere tiltak for å oppnå en økt grad av entreprenøriell læring hos den yngre
generasjon, som et ledd i å motivere flere unge til å skape sin egen arbeidsplass.
Ett av disse tiltakene er Studentbedrift. Gjennom denne oppgaven skal derfor
følgende problemstilling besvares;
Bidrar Studentbedriftkurset til entreprenøriell læring, og på hvilken måte påvirker
kurset studentens motivasjon til å starte egen bedrift i senere tid?
Oppgavens første kapittel presenterer bakgrunn og formål med oppgaven. Kapittel
to og tre tar for seg sentrale begreper i oppgaven, samt anerkjent teori om
entreprenøren, entreprenøriell læring og motivasjon. Oppgavens fjerde kapittel
redegjør for ulike typer data, undersøkelsesdesign og innhentingsmetoder, deretter
presenteres valg av metode. I denne utredningen er det valgt en kvalitativ
tilnærming. Datamaterialet er hentet inn ved hjelp av dybdeintervjuer med erfarne
professorer innen Studentbedrift-kurset (SB-kurset), og studenter som har
gjennomført kurset. Disse blir presentert i kapittel fem.
De empiriske studiene og oppgavens teoretiske rammeverk danner grunnlaget for
oppgavens analyse og konklusjon som blir presentert i henholdsvis kapittel seks
og syv. Vi konkluderer i denne utredningen med at SB-kurset bidrar til
entreprenøriell læring gjennom praktiske erfaringer og kunnskap rundt det å starte
en bedrift. Vi finner at positivt engasjement til kurset kan bidrar til en indre
motivasjon til å starte egen bedrift i senere tid.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2017