• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean og Lean service i Frende Forsikring ved bruk av robotisering

Sandal, Henrik Glesnes
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1693690.pdf (2.560Mb)
Bachelor_vedlegg[1].pdf (1.239Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466599
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne oppgaven har jeg arbeidet med Frende forsikring. Dette er et

forsikringsselskap som har hatt en sterk vekst siden de ble etablert i 2007. Jeg

har ved bruk av Lean og Lean Service teorien tatt for meg følgende

problemstilling:

”Kan Lean og Lean Service sammen med robotisering benyttes for å

effektivisere og videreutvikle Frende sin kundehåndtering, eventuelt belyse

muligheter og svakheter ved dagens kundehåndtering”

Jeg så denne problemstillingen som interessant og svært reell ettersom Frende

har hatt stor vekst, noe som potensielt er en utfordring i forholdet mellom

selskapets utvikling og effektiviteten i systemene. Robotisering har også

begynt å sette fotspor i finans- og forsikringsbransjen. Jeg ønsket derfor å se på

mulighetene for effektivisering av Frende sin kundeservice ved bruk av

roboter, noe som passer svært godt inn mot Lean filosofien.

Oppgaven starter med en innføring i Frende forsikring for å gi innsyn i

organisasjonen. Deretter følger relevant teori som jeg sammen med

analyseverktøy fra Lean filosofien har benyttet for å løse problemstillingen i

oppgaven.

Etter å ha analysert verdiflyten i Frende sin kundeservice har jeg kommet frem

til at det foreligger vesentlige utfordringer ved dagens kundehåndtering. Dette

er ikke grunnet de ansatte, men er forårsaket av et tungvint system som har

tidkrevende prosesser. Med dagens robotteknologi finnes det gode muligheter

for å effektivisere disse prosessene. Dette blir presentert i oppgaven.

Til slutt vil jeg påpeke at Lean er en kontinuerlig prosess som handler om

kontinuerlige forbedringer.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit