Trend sko AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466564Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Avslutningsvis på vår bachelor i Retail Management, med fordypning i
salgsledelse og personlig salg, har vi valgt å fokusere på temaet motivasjon blant
ansatte i skoforretningen Trend Sko. Vi har valgt dette temaet på grunnlag av at vi
begge selv jobber i bransjen, og vi synes det er et spennende tema som vi ønsket å
lære mer om.
Utarbeidelsen av oppgaven er basert på vår problemstilling som handler om hvilke
faktorer som må være tilstede for å fremme motivasjon hos Trend Skos ansatte.
Vi innleder hele oppgaven med å presentere oppgavens formål, samt
bedriftspresentasjon og problemstilling. Dernest går vi over på den teoretiske
forankringen og starter med å utdype begrepet motivasjon. Vi velger å fokusere på
Maslows behovshierarki da vi mener at flere grunnleggende faktorer må være
tilstede for å fremme motivasjon. I tillegg fokuserer vi på fire motivasjonsteorier
som vi mener var sentrale for vår oppgave.
For å finne relevant informasjon og samle nødvendig data velger vi å benytte oss
av individuelle dybdeintervjuer som er en kvalitativ metode. Her intervjuet vi
både selgerne og ledelsen i Trend Sko.
Videre analyserer vi dybdeintervjuene og utarbeider 5 ulike hypoteser. Vi
presenterer resultatene i en egen del i oppgaven som gir oss et godt utgangspunkt
for å besvare vår problemstilling, samt konkluderer med om hypotesene stemmer
overens med svarene fra dybdeintervjuene. Deretter utarbeider vi forbedringstiltak
for hver av hypotesene, men grunnlag for å øke selgernes motivasjon.
Avslutningsvis i oppgaven har vi skrevet en konklusjon som forteller hva vi har
kommet frem til.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017