Bacheloroppgave i Merkevarestrategi
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466449Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne oppgaven dreier seg om Norsk Tipping og deres bruk av sponsing.
Sponsing går ut på at en bedrift bidrar med økonomiske ytelser til et objekt, som i
gjengjeld bidrar med overføring av assosiasjoner tilbake til sponsoren. Norsk
Tipping har et monopol på det norske spillmarkedet, og har dermed strenge
retningslinjer å følge når det kommer til markedsføring, blant annet at må det ikke
finne sted i større grad enn nødvendig. Norsk Tipping benytter seg av sponsing for
å fremheve deres samfunnsoppdrag og inngår sponsorater med objekter de ønsker
å gjenspeile sine verdier med. Med bakgrunn av dette er problemstillingen som
følger:
”I hvilken grad oppfatter og påvirkes forbrukere av Norsk Tipping sin bruk av
sponsing som en form for markedsføring? Og videre, hvordan påvirker dette
Norsk Tipping?”
For å finne svar på denne problemstillingen er det gjennomført en web-basert
spørreundersøkelse. Det man ser ved spørreundersøkelsen er at det foreligger en
høy validitet og en lav reliabilitet. Likevel fremkommer det ulike funn fra
analysen av undersøkelsen som gir svar på problemstillingen. Generelt har
forbrukere et godt inntrykk av Norsk Tipping, Grasrotandelen, bruk av sponsing
som en form for markedsføring, Norges Fotballforbund og sponsoratene. Likevel
ser man en tendens til at mange velger å være ”nøytrale” til mange av
spørsmålene generelt i undersøkelsen, som sier noe om at de ikke ønsker å ta
stilling til det eller at de ikke har en spesifikk mening om det som blir undersøkt.
Ved sponsoratet som blir brukt som eksempel i undersøkelsen ser man også en
god holdning til sponsoratet, og at en omdømmekrise hos sponsorobjektet vil
påvirke sponsoren i svært liten grad. I konklusjonen av analysen kommer det frem
at forbrukere har en god holdning til Norsk Tipping og til at de benytter seg av
sponsing som en form av markedsføring. Dette påvirker både forbrukerne og
Norsk Tipping i positiv retning.
Avslutningsvis i oppgaven er det utarbeidet tre strategiske anbefalinger til Norsk
Tipping som gjelder mer fokus på kultursponsoratene, fortsette å bygge tillit og
troverdighet til forbrukerne og fortsette samarbeidet med Norges Fotballforbund.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017