• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i Merkevarestrategi

Bredesen, Katrine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1692667.pdf (4.086Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466449
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne oppgaven dreier seg om Norsk Tipping og deres bruk av sponsing.

Sponsing går ut på at en bedrift bidrar med økonomiske ytelser til et objekt, som i

gjengjeld bidrar med overføring av assosiasjoner tilbake til sponsoren. Norsk

Tipping har et monopol på det norske spillmarkedet, og har dermed strenge

retningslinjer å følge når det kommer til markedsføring, blant annet at må det ikke

finne sted i større grad enn nødvendig. Norsk Tipping benytter seg av sponsing for

å fremheve deres samfunnsoppdrag og inngår sponsorater med objekter de ønsker

å gjenspeile sine verdier med. Med bakgrunn av dette er problemstillingen som

følger:

”I hvilken grad oppfatter og påvirkes forbrukere av Norsk Tipping sin bruk av

sponsing som en form for markedsføring? Og videre, hvordan påvirker dette

Norsk Tipping?”

For å finne svar på denne problemstillingen er det gjennomført en web-basert

spørreundersøkelse. Det man ser ved spørreundersøkelsen er at det foreligger en

høy validitet og en lav reliabilitet. Likevel fremkommer det ulike funn fra

analysen av undersøkelsen som gir svar på problemstillingen. Generelt har

forbrukere et godt inntrykk av Norsk Tipping, Grasrotandelen, bruk av sponsing

som en form for markedsføring, Norges Fotballforbund og sponsoratene. Likevel

ser man en tendens til at mange velger å være ”nøytrale” til mange av

spørsmålene generelt i undersøkelsen, som sier noe om at de ikke ønsker å ta

stilling til det eller at de ikke har en spesifikk mening om det som blir undersøkt.

Ved sponsoratet som blir brukt som eksempel i undersøkelsen ser man også en

god holdning til sponsoratet, og at en omdømmekrise hos sponsorobjektet vil

påvirke sponsoren i svært liten grad. I konklusjonen av analysen kommer det frem

at forbrukere har en god holdning til Norsk Tipping og til at de benytter seg av

sponsing som en form av markedsføring. Dette påvirker både forbrukerne og

Norsk Tipping i positiv retning.

Avslutningsvis i oppgaven er det utarbeidet tre strategiske anbefalinger til Norsk

Tipping som gjelder mer fokus på kultursponsoratene, fortsette å bygge tillit og

troverdighet til forbrukerne og fortsette samarbeidet med Norges Fotballforbund.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit