Innholdsmarkedsføring
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466446Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg relasjonsbygging gjennom bruk av
innholdsmarkedsføring som merkevarestrategi. Innholdsmarkedsføring er en
gammel metode å påvirke en forbruker på, og i dag er strategien en trend som er
tilbake i reklamemarkedet for fullt. Den skiller seg fra andre merkevarestrategier
nettopp fordi målet er å bygge relasjoner fremfor salg. Vi har tatt for oss
problemstillingen:
“Hvordan kan innholdsmarkedsføring brukes til å styrke relasjoner mellom
kunde og bedrift?”
Vi har valgt å forankre oppgaven i de fem teoretiske hovedsøylene innen
innholdsmarkedsføring, samt toppen av merkevarepyramiden “relasjoner mellom
kunde og merke”. På bakgrunnen av oppgavens teoridel har vi utviklet en egen
modell med navn “Content Marketing Pyramid”. Pyramiden setter lys på hvordan
bedrifter kan styrke kunderelasjon basert på innholdmarkedsføringsstrategien.
Vi har foretatt kvalitative og kvantitative analyser, og basert på metodene har vi
fått større innsikt på hva som skaper relasjon. I følge analysene viser det seg at
reklame som baserer seg på historier, følelser og humor er å foretrekke for
formidling av innholdsmarkedsføring. Distribusjonskanalene som passer
strategien best er bedriftens egne nettsider, sosiale medier og Google. Vi ser at det
er forskjell på hvilke kanaler de besvarende mener å huske reklame best. Sosiale
medier scorer høyest hos de under 35 år og TV hos de over 36 år. Andre funn er at
godt innhold øker kundetilfredshet og er relasjonsfremmende for bedrifter.
Vi konkluderer til slutt med at innholdsmarkedsføring er en svært god
merkevarestrategi som i større grad blir viktigere i markedsføringen, og at
innholdsmarkedsføring styrker relasjon. Innholdsmarkedsføring handler om å gi
kunden informasjon og hva er vel bedre enn markedsføring som er informativ,
lærerik og relaterer til dine interesser.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017