Se meg : Nasjonal kompetansetjeneste for personlighetspsykiatri
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466204Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Vi har utarbeidet en kampanjeplan for vår oppdragsgiver Nasjonal
kompetansetjeneste for personlighetspsykiatri (NAPP). Formålet er å hjelpe unge
mellom 15-21 år å få tidlig hjelp for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.
Vi har hørt historier om barn med store vansker som blir kalt ondskapsfulle av
leger og om hvor galt det kan gå når personlighetsproblemer ignoreres. Chanen
(2015) oppsummerer godt problemstillingen vi på et tidspunkt sto overfor:
Kanskje er den største utfordringen å utvikle en arbeidsstyrke som er i stand til å
gi tidlig intervensjon av BPD. Det vil kreve fremoverlente strategier for å øke
kunnskapen om BPD hos unge mennesker. Det som er mindre klart, er hvordan
man skal forandre en dyptgripende kultur av fiendtlighet mot mennesker med
BPD, kliniske retningslinjer og en praksis som i beste fall er uhjelpsom og i verste
fall skadelig er mot unge med BPD.
Det startet med helsesøstre som målgruppe, som ble senere utvidet til å
gjelde flere som kunne fange opp unge som sliter. Vi fant et godt relevant
teoretisk rammeverk, samt forskning knyttet til tidligere kampanjer. Mye lå til
rette for å utvikle en kampanjeplan som skulle bidra til at unge som sliter blir sett.
Vi ble stadig innhentet av innsikt som tilsa at å sette et direkte lys på unge med
personlighetsforstyrrelse, potensielt kunne virke mot sin hensikt.
Formålet er å hjelpe unge og vi klarte til slutt å innse at med
hensiktsbestemt retorikk er det flere veier til rom. Stigmatisering og motvilje mot
å diagnostisere de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er en høyst
reell problemstilling i voksenpsykiatrien. I barne- og ungdomspsykiatrien viser
denne motviljen seg å være regelrett fiendtlig innstilt. Det kan tyde på at det
mangler en felles begrepsforståelse om diagnosebegrepet og
personlighetsforstyrrelse. Kampanjens primære målgruppe ble psykologer og
psykiatere i psykisk helsevern. Målet er å samle målgruppens ekspertise og
autoritet rundt en felles interesse for å få fortgang i en diffusjonsprosess. Det for å
kunne begynne å jobbe mot å legge et press på helsemyndighetene om å få på
plass nasjonale retningslinjer for behandling av personlighetsforstyrrelser. Denne
kampanjen har til hensikt å være startskuddet for en grasrotbevegelse som skal
resultere i en felles enighet om å fange opp personlighetsproblemer på et tidlig
stadium da det, som leder av NAPP Øyvind Urnes påpekte for oss, er meningsløst
å vente til livene er ødelagt med å tilby riktig behandling.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017