Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBaltzersen, Åse-Line
dc.contributor.authorMannerud, Hanne-Mari
dc.contributor.authorAlem, Johanna
dc.date.accessioned2017-11-14T13:41:38Z
dc.date.available2017-11-14T13:41:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466204
dc.descriptionBacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractVi har utarbeidet en kampanjeplan for vår oppdragsgiver Nasjonal kompetansetjeneste for personlighetspsykiatri (NAPP). Formålet er å hjelpe unge mellom 15-21 år å få tidlig hjelp for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Vi har hørt historier om barn med store vansker som blir kalt ondskapsfulle av leger og om hvor galt det kan gå når personlighetsproblemer ignoreres. Chanen (2015) oppsummerer godt problemstillingen vi på et tidspunkt sto overfor: Kanskje er den største utfordringen å utvikle en arbeidsstyrke som er i stand til å gi tidlig intervensjon av BPD. Det vil kreve fremoverlente strategier for å øke kunnskapen om BPD hos unge mennesker. Det som er mindre klart, er hvordan man skal forandre en dyptgripende kultur av fiendtlighet mot mennesker med BPD, kliniske retningslinjer og en praksis som i beste fall er uhjelpsom og i verste fall skadelig er mot unge med BPD. Det startet med helsesøstre som målgruppe, som ble senere utvidet til å gjelde flere som kunne fange opp unge som sliter. Vi fant et godt relevant teoretisk rammeverk, samt forskning knyttet til tidligere kampanjer. Mye lå til rette for å utvikle en kampanjeplan som skulle bidra til at unge som sliter blir sett. Vi ble stadig innhentet av innsikt som tilsa at å sette et direkte lys på unge med personlighetsforstyrrelse, potensielt kunne virke mot sin hensikt. Formålet er å hjelpe unge og vi klarte til slutt å innse at med hensiktsbestemt retorikk er det flere veier til rom. Stigmatisering og motvilje mot å diagnostisere de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er en høyst reell problemstilling i voksenpsykiatrien. I barne- og ungdomspsykiatrien viser denne motviljen seg å være regelrett fiendtlig innstilt. Det kan tyde på at det mangler en felles begrepsforståelse om diagnosebegrepet og personlighetsforstyrrelse. Kampanjens primære målgruppe ble psykologer og psykiatere i psykisk helsevern. Målet er å samle målgruppens ekspertise og autoritet rundt en felles interesse for å få fortgang i en diffusjonsprosess. Det for å kunne begynne å jobbe mot å legge et press på helsemyndighetene om å få på plass nasjonale retningslinjer for behandling av personlighetsforstyrrelser. Denne kampanjen har til hensikt å være startskuddet for en grasrotbevegelse som skal resultere i en felles enighet om å fange opp personlighetsproblemer på et tidlig stadium da det, som leder av NAPP Øyvind Urnes påpekte for oss, er meningsløst å vente til livene er ødelagt med å tilby riktig behandling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectkampanjeutviklingnb_NO
dc.subjectPRnb_NO
dc.subjectmarkedskommunikasjonnb_NO
dc.titleSe meg : Nasjonal kompetansetjeneste for personlighetspsykiatrinb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel