Virkemidler i endringsprosesser
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt temaet virkemidler i endringsprosesser. For å
dekke mitt ønskede fagområde har jeg valgt følgende problemstilling: ”Hvilke
virkemidler motiverer selgere i en organisasjon som er i endring?”
I mitt teorifundament belyser jeg temaet endringer og årsaker til motstand mot
endring. Jeg har videre fokusert på mine tre antatte virkemidler: Motivasjon,
lederstil og kommunikasjon, og utviklet et delspørsmål til hvert av disse. For
motivasjon belyser jeg kjente teorier som Maslows behovspyramide og Herzbergs
tofaktorteori. For ledelse har jeg vektlagt Hersey og Blanchards modell for
situasjonsbestemt ledelse, og vist til hvordan valg av lederstil kan være kritisk for
å lykkes i en endringsprosess. Avslutningsvis har jeg sett på kommunikasjon, og
hvordan informasjonsflyt er viktig for de ansatte.
I metodekapittelet er det brukt en kvalitativ tilnærming. Jeg har gjennomført åtte
dybdeintervjuer med tidligere og nåværende selgere fra et norsk
telemarketingselskap. Med bakgrunn i dette har jeg laget en semistrukturert
intervjuguide, vedlagt i besvarelsen. I utarbeidelse av intervjuguiden la jeg særlig
vekt på oppgavens tre antatte virkemidler og hovedtemaene fra teoridelen.
Mine funn viser at oppgavens delspørsmål er relevante og interessante for
oppgavens problemstilling. Videre framkommer det at motivasjon er et viktig
emne som selgerne er opptatt av. Spesielt vektlegges annerkjennelse og ønsket om
utviklingsmuligheter. Funn fra emnet lederstil viser viktigheten av
situasjonsbestemt ledelse, og hvordan selgerne verdsetter en støttende leder, men
ser viktigheten av å kombinere en styrende og støttende lederatferd. Til slutt
kommer det fram hvordan informativ kommunikasjon er viktig for å skape
trygghet og redusere den uformelle kommunikasjonen internt.
Ved bearbeiding og analysering av datamaterialet framkom det også noen
interessante tilleggsfunn om arbeidsmiljø og involvering. Disse vil sammen med
mine tre antatte virkemidler kunne bidra positivt i en endringsprosess.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017