• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virkemidler i endringsprosesser

Overå, Hans-Magnus
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1690218.pdf (2.029Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466055
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt temaet virkemidler i endringsprosesser. For å

dekke mitt ønskede fagområde har jeg valgt følgende problemstilling: ”Hvilke

virkemidler motiverer selgere i en organisasjon som er i endring?”

I mitt teorifundament belyser jeg temaet endringer og årsaker til motstand mot

endring. Jeg har videre fokusert på mine tre antatte virkemidler: Motivasjon,

lederstil og kommunikasjon, og utviklet et delspørsmål til hvert av disse. For

motivasjon belyser jeg kjente teorier som Maslows behovspyramide og Herzbergs

tofaktorteori. For ledelse har jeg vektlagt Hersey og Blanchards modell for

situasjonsbestemt ledelse, og vist til hvordan valg av lederstil kan være kritisk for

å lykkes i en endringsprosess. Avslutningsvis har jeg sett på kommunikasjon, og

hvordan informasjonsflyt er viktig for de ansatte.

I metodekapittelet er det brukt en kvalitativ tilnærming. Jeg har gjennomført åtte

dybdeintervjuer med tidligere og nåværende selgere fra et norsk

telemarketingselskap. Med bakgrunn i dette har jeg laget en semistrukturert

intervjuguide, vedlagt i besvarelsen. I utarbeidelse av intervjuguiden la jeg særlig

vekt på oppgavens tre antatte virkemidler og hovedtemaene fra teoridelen.

Mine funn viser at oppgavens delspørsmål er relevante og interessante for

oppgavens problemstilling. Videre framkommer det at motivasjon er et viktig

emne som selgerne er opptatt av. Spesielt vektlegges annerkjennelse og ønsket om

utviklingsmuligheter. Funn fra emnet lederstil viser viktigheten av

situasjonsbestemt ledelse, og hvordan selgerne verdsetter en støttende leder, men

ser viktigheten av å kombinere en styrende og støttende lederatferd. Til slutt

kommer det fram hvordan informativ kommunikasjon er viktig for å skape

trygghet og redusere den uformelle kommunikasjonen internt.

Ved bearbeiding og analysering av datamaterialet framkom det også noen

interessante tilleggsfunn om arbeidsmiljø og involvering. Disse vil sammen med

mine tre antatte virkemidler kunne bidra positivt i en endringsprosess.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit