Handelslekkasje ved Kleppestø Senter
Abstract
Denne oppgaven tar for seg handelslekkasjen som preger Kleppestø Senter. Jeg vil
prøve å avdekke hvilke faktorer som fører til denne lekkasjen, og hvordan
Kleppestø Senter kan redusere den.
For å besvare problemstillingen på best mulig måte, har jeg tatt for meg teorier om
strategisk senterledelse, attraktivitet, forbrukeratferd og handelstrener. Teoriene
som er tatt i bruk er beskrevet og forklart i forkant av hvert kapittel.
Jeg har samlet inn relevant data både via kvalitative og kvantitative undersøkelser,
som har vært nødvendig for å utføre analyser med utgangspunkt i problemstillingen.
Det ble gjennomført ni fokusgruppeintervjuer, og spørreundersøkelsen min hadde
101 respondenter.
Videre har jeg tatt i bruk metode og dataanalyse for å analysere dataene fra den
kvalitative og kvantitative undersøkelsene, hvor jeg sammen med flere analyser har
benyttet meg av både clusteranalyser og en faktoranalyse.
Basert på tall fra Statistisk Sentralbyrå, Kleppestø Senter og min egen analyse har
jeg i slutten av oppgaven regnet ut handelslekkasjens omfang og størrelse i 2016,
både for Askøy kommune sammenlignet med nærliggende kommuner, og spesifikt
for Kleppestø Senter.
Avslutningsvis i oppgaven har jeg besvart problemstillingen gjennom en
konklusjon basert på funn fra analysene, og videre anbefalinger til Kleppestø
Senter.
Vedlagt i oppgaven ligger blant annet skjermbilder fra alle analysene jeg har gjort,
spørreskjemaundersøkelsen, intervjuguiden til fokusgruppeintervjuene, og
fullstendige utregninger av handelslekkasjens omfang og størrelse.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017