dc.description.abstract | Oppgaven handler om kulturforståelse i en internasjonal militær sikkerhetskontekst. Som
en case har vi sett på hva som fremmer kulturforståelse mellom ledere i Telemark
bataljon og soldater fra Afghanistan og Irak fra et norsk perspektiv. Kjernen i innholdet er
hvilken betydning kultur, kommunikasjon og etikk har for samspillet mellom partene.
Oppgaven baserer seg på et tredelt teorigrunnlag omkring kultur, kommunikasjon og
etikk. Omfanget av teorier innenfor oppgavens tematikk er stort. Vi har derfor avgrenset
litteraturen til å omhandle aspekter som gjør seg gjeldende i et internasjonalt, militært
sikkerhetsperspektiv.
Metodisk har oppgaven en casestudie tilnærming, kombinert med en mikset metode.
Denne metoden benytter både kvalitative og kvantitative data. Datagrunnlaget er hentet
inn ved hjelp av eget spørreskjema. I dataanalysen fant vi meningsbærende faktorer
innenfor kultur, kommunikasjon og etikk som vi drøftet opp mot teori, egne
observasjoner og erfaringer.
Denne oppgaven viser at manglende forståelse for normene innenfor kultur,
kommunikasjon og etikk i internasjonale operasjoner kan påvirke samspillet mellom
partene i negativ retning. Ledere fra Telemark bataljon vil med økt praktisk rettet og
operasjonell utdanning før deployering, kunne håndtere enkelte situasjoner bedre hvor
kulturforståelse er nødvendig. Ledernes våpen håndterer fienden, mens den kulturelle
verktøykassen håndterer samspillet mellom samarbeidspartene.
Vi ser at ledere i Telemark bataljon mangler en strukturert og helhetlig utdanning av
kulturforståelse i en sikkerhetskontekst. Avslutningsvis i denne oppgaven har vi derfor
utarbeidet en anbefaling til utdanning for Telemark bataljon som er tuftet på
konklusjonen i denne oppgaven (vedlegg 10). | nb_NO |