Prosjektoppgave i identitet og merkevarebygging
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465341Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Merkevarer har stor betydning for vår tids forbruksmønster, og ikke minst kultur.
Enten man liker SAS eller ei, kommer man ikke utenom SAS når man snakker om
Skandinavisk luftfart. For noen er SAS gjenstand for forakt og misunnelse. For
andre beundring og fremkomstmiddel – frivillig eller ei. For en relativt liten
gruppe er SAS kilden til livets opphold.
I vår undersøkelse tok vi utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvilken effekt vil etableringen av baser utenfor Skandinavia ha for merkevaren
SAS, og på hvilken måte vil denne endringen i forretningsmodellen påvirke
identiteten og omdømmet til SAS?
Før vi besvarte problemstillingen analyserte vi først merkevaren SAS. Deretter
vurderte vi i hvilket omfang SAS benytter seg av kulturell innsikt i
merkevarebyggingen. Til slutt presenterte vi konkrete tiltak for å styrke
merkevaren.
For å belyse de ulike delene og besvare problemstillingen har vi innhentet
kvalitative data supplert med sekundære kilder, samt benyttet teoretiske
rammeverk fra kurset Identitet og Merkevarebygging for struktur.
SAS har utvilsomt en av de sterkeste merkevarene i Skandinavia, men den må
forvaltes på en forsvarlig måte dersom den skal styrkes ytterligere. Flere
suksesskriterier ble identifisert og presentert. Disse må være tilstede for å kunne
lykkes med satsningen utenfor de definerte hjemmemarkedene.
Merkevaren SAS vil neppe forringes i nevneverdig grad dersom selskapet lykkes i
å implementere organisasjonskulturen på basene utenfor Skandinavia, samtidig
som de fremstår samlet utad og aktivt lytter til sine kunders ønsker og behov.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Identitet og merkevarebygging fra Handelshøyskolen BI, 2017