• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arc'teryx og de 7 dødssynder

Flamme-Larsen, Siri Therese
Master thesis
Thumbnail
Åpne
1664027.pdf (1.803Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465308
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Executive Master of Management [67]
Sammendrag
Prosjektoppgaven er en innlevering på et avsluttende Executive Master of

Management-program i Identitet- og merkevarebygging, ved Handelshøyskolen

BI. Hensikten med oppgaven er å analysere merkevaren Arc'teryx sin bruk av

kulturelle identitetsmarkører i sin kommunikasjon. Gjennom tidene har religiøse

personer, sosiologer og markedsførere kategorisert et sett med synder. Disse

syndene er i realiteten menneskers svakheter og omtales som “de syv

dødssynder”. Disse dødssyndene er rammeverket for oppgaven.

Analysen tar for seg hvordan Arc'teryx sin kommunikasjon påvirker eksisterendeog

potensielle kunder ved å bruke stolthet, latskap, fråtseri, vrede, misunnelse,

begjær og grådighet.

Deretter diskuteres merkevarens kulturelle innsikt og bruk av identitetsparadigmer

i et mytemarked. Arc'teryx forteller historier om en livsstil fremfor å presentere

funksjonsspesifikasjoner om sine produkter. På denne måten gir de sine kunder en

ekstra verdi og har opparbeidet seg en lojal kundegruppe.

I den avsluttende delen gir jeg noen råd om hvordan Arc'teryx kan styrke og

vedlikeholde sin merkevare. Ved å ha flyttet sin produksjon til asiatiske land

risikerer de tap av identitet og et omdømmeproblem. Ved å ytterligere utnytte de

kulturelle trendene i markedet, vil de stå sterkere om de skulle få negativ PR av

endringen i sin strategi. Dette er også viktig for å fornye og styrke merkevaren når

trender og mytemarked endres.

Oppgaven konkluderer med en diskusjon rundt etikk. Bruken av de syv

dødssynder kan høres ondskapsfullt ut, men kan i realiteten være en måte å gjøre

budskapet ekstra relevant for mottakeren. Arc'teryx balanserer på grensen mellom

overtalelse og bedrag, men uten å trekke det for langt i egen favør.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Identitet og merkevarebygging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit