Arc'teryx og de 7 dødssynder
Abstract
Prosjektoppgaven er en innlevering på et avsluttende Executive Master of
Management-program i Identitet- og merkevarebygging, ved Handelshøyskolen
BI. Hensikten med oppgaven er å analysere merkevaren Arc'teryx sin bruk av
kulturelle identitetsmarkører i sin kommunikasjon. Gjennom tidene har religiøse
personer, sosiologer og markedsførere kategorisert et sett med synder. Disse
syndene er i realiteten menneskers svakheter og omtales som “de syv
dødssynder”. Disse dødssyndene er rammeverket for oppgaven.
Analysen tar for seg hvordan Arc'teryx sin kommunikasjon påvirker eksisterendeog
potensielle kunder ved å bruke stolthet, latskap, fråtseri, vrede, misunnelse,
begjær og grådighet.
Deretter diskuteres merkevarens kulturelle innsikt og bruk av identitetsparadigmer
i et mytemarked. Arc'teryx forteller historier om en livsstil fremfor å presentere
funksjonsspesifikasjoner om sine produkter. På denne måten gir de sine kunder en
ekstra verdi og har opparbeidet seg en lojal kundegruppe.
I den avsluttende delen gir jeg noen råd om hvordan Arc'teryx kan styrke og
vedlikeholde sin merkevare. Ved å ha flyttet sin produksjon til asiatiske land
risikerer de tap av identitet og et omdømmeproblem. Ved å ytterligere utnytte de
kulturelle trendene i markedet, vil de stå sterkere om de skulle få negativ PR av
endringen i sin strategi. Dette er også viktig for å fornye og styrke merkevaren når
trender og mytemarked endres.
Oppgaven konkluderer med en diskusjon rundt etikk. Bruken av de syv
dødssynder kan høres ondskapsfullt ut, men kan i realiteten være en måte å gjøre
budskapet ekstra relevant for mottakeren. Arc'teryx balanserer på grensen mellom
overtalelse og bedrag, men uten å trekke det for langt i egen favør.
Description
Executive Master of Management i Identitet og merkevarebygging fra Handelshøyskolen BI, 2017